В Україні дефіцит нових автомобілів. Коли він закінчиться і чому авто можуть подорожчати

В Україні дефіцит нових автомобілів. Коли він закінчиться і чому авто можуть подорожчати

У деяких автосалонах квоти на перший квартал 2022 вже розібрали, а виробникам доводиться відкладати старт продажів нових марок автомобілів

Ми продовжуємо воювати з окупантом на інформаційному фронті, надаючи виключно перевірену інформацію та аналітику.
Війна позбавила нас можливості заробляти, просимо Вашої підтримки.
Підтримати delo.ua

"Якщо ставати в чергу на автомобіль, якого зараз немає, – приїде він лише до кінця літа", – так сьогодні відповідають у київських автосалонах. Глобальний дефіцит чіпів, спричинений пандемією, штормить не лише авторинок в Україні : у США з'являються цвинтарі новеньких пікапів, що тільки зійшли з конвеєра, а найбільші світові автовиробники чекають недоотриманої вигоди в сотні мільярдів доларів.

Кореспонденти Delo.ua Наталія Лошакова та Ілля Требор дізналися у дилерів популярних у країні марок, що відбувається з українським авторинком і як позначиться дефіцит, що вирує, на ціні в майбутньому.

Опівдні. Ми дзвонимо до Toyota Центру Київ "Автосаміт на Московському", представившись рядовими покупцями. Консультант з того боку зізнається: зараз ситуація з наявністю авто справді складна. Через брак комплектуючих компонентів на ринку спостерігається дефіцит деяких марок авто. Стосується це не тільки Toyota – всі зараз страждають.

Щомісяця у нас авто вивантажуються на склад і ми можемо повідомити про їх наявність вже після вивантаження. Найближча запланована на 15-19 листопада. У цей проміжок можна приїхати на тест-драйв, щоб розуміти яка комплектація потрібна. авто, якого зараз немає, доведеться почекати — замовлення візьмуть у виробництво і автомобіль приїде тільки до кінця літа 2022 року. Це пов'язано з тим, що у виробників не вистачає комплектуючих", — пояснюють в автосалоні.

Якби не дефіцит і замов людей машину прямо сьогодні, то в грудні заявку взяли б у виробництво, а отримав би покупець автомобіль у лютому 2022-го. Через нинішню ситуацію доведеться чекати липня чи навіть серпня. "При цьому квоти, які були на перший квартал наступного року, вже розібрали", - додають у "Автосаміті".

Ситуація склалася безпрецедентна – світ переживає найбільший дефіцит мікроелементів в історії. Причин безліч і Delo.ua вже докладно розповідало про них: у 2020 році виробники техніки, передбачивши зупинку напівпровідникових заводів, збільшили обсяги замовлень, перевантаживши наявні потужності. Паралельно велика кількість споживачів перейшло на віддалену роботу, збільшивши попит на електроніку. Технологічні гіганти підлили олії у вогонь, випустивши нові ігрові консолі, телефони, планшети та ноутбуки.

Не оминули проблеми й автоіндустрію. Ford на початку 2021 року зупинив складальний завод у Кентуккі, Fiat Chrysler – завод у Мексиці, Toyota скоротила обсяг виробництва на 40% – з майже 900 тисяч машин до 540 тисяч. Аналітики консалтингової фірми AlixPartners стверджують , що через дефіцит чіпів випуск авто до кінця року зменшиться на 7,7 млн штук. Втрачена вигода становитиме $210 млрд. Примітно, що спочатку експерти говорили про скорочення на 3,9 мільйона та недоотримані $61.

Нестача виявилася такою масштабною, що в штаті Мічиган (США) з'явився пустир із сотнями нових пікапів Chevrolet Silverado 2021 року. Вони тільки зійшли з конвеєра, але їх не можна продати — машини недоукомплектовані мікросхемами, що відповідають за роботу електронних систем. General Motors, на відміну від інших автовиробників, вирішив не зупиняти заводські конвеєри і продовжував щодня випускати приблизно тисячу Silverado. Мікрочіпов вистачило лише на частину продукції, а решту відправили на імпровізований паркінг, який більше схожий на цвинтар.

Цвинтар Нових Chevrolet Silverado. Фото: autoevolution.com

Менеджер зі зв'язків із громадськістю компанії "Ніссан Мотор Україна" Володимир Іванов зазначає — на українському ринку ситуація теж напружена, нехай і відрізняється у брендів.

"Зараз в офіційній дилерській мережі нашої компанії автомобілі є, як і на нашому складі-накопичувачі в Європі. Але, наприклад, через глобальний дефіцит чіпів нам довелося перенести старт продажів абсолютно нового Nissan Qashqai з жовтня на грудень цього року. Сподіваємося , нам все ж таки вдасться познайомити шанувальників марки з моделлю до кінця цього року", - говорить він.

Офіційну позицію Renault Group щодо дефіциту відображає фінансовий звіт компанії за третій квартал 2021-го. За оцінками Renault Group скорочення виробництва за цей період становило близько 170 тисяч одиниць, а загалом втрати за рік наближаються до показника 500 тисяч. Виторг групи впав на 13,4% до 9 млрд євро, продажі знизилися на 22,3% до 599 027 автомобілів. У той же час обсяг замовлень у Європі на кінець вересня 2021 досяг рекордного рівня за 15 років.

"В Україні ситуація знаходиться під контролем - ми щодня відстежуємо питання, пов'язані з виробництвом та постачанням автомобілів", - додають у компанії.

Втім, на думку експертів, зараз ситуацію не можна назвати катастрофічною. Керівник відділу зв'язків із громадськістю та продажів майданчика RST.ua Микола Росличенко зазначає — дефіцит на деякі моделі існує, але це не масове явище.

"Якщо не прив'язуватися до певного бренду, то до будь-якої моделі автомобіля майже завжди можна знайти альтернативні варіанти аналогічного класу та цінового сегменту. На вторинному ринку ціни можуть зрости не так через дефіцит у дилерів нових автомобілів, як через підвищення цін на нові автомобілі у зв'язку з постпандемейною світовою інфляцією. Оптимістичний сценарій - нормалізація виробництва та терміну постачання з другої половини 2022 року", - прогнозує він.

Позиція Росліченка подібна до відповіді представництва Porsche. Так, бренд-директора компанії в Україні Ігор Ткаченко зазначив, що вони мають автомобілі і на складі в Україні, і в постачаннях, а потім питання дефіциту не стоїть. При цьому існує пул клієнтів, які бажають придбати авто виробництва 2022 року, але їхня кількість знаходиться в межах історичної статистики для бренду. Загалом для клієнтів бренду не існує сьогодні непередбачуваних обставин, пов'язаних з дефіцитом — його, як такого, немає.

З тим, що нічого страшного в ситуації, що склалася, немає згоден директор Всеукраїнської асоціації автомобільних імпортерів та дилерів Олег Назаренко. Він каже – кожен отримає свій автомобіль, незважаючи на чергу. Більше того, глава ВААІД звертає увагу, що у 2021 році Україна перейде позначку у 100 тисяч автомобілів, хоча у 2020-му продано було лише 80 тисяч. При цьому Назаренко впевнений, що дефіцит ніяк не вплине на ціни.

"Автобізнес у світі дорожить своєю репутацією. Якщо Toyota оголосила акціонерам, що планує прибуток такий і вартість/собівартість автомобіля буде такою — через дефіцит у житті ніколи вона не підніме ціну. Їм репутаційні ризики важливіші. І дилери в Україні теж не мають права У Росії, де також дефіцит машин, дозволяють зробити наступним чином: ціна машини, умовно кажучи, $20 тисяч, але її продають тільки разом з килимком, який коштує $5 тисяч В Україні таке виробник не дозволяє робити", - пояснює експерт.

За словами Назаренка, ціна може змінитися швидше через два інші фактори. Перший – подорожчання мікрочіпів. Другий – нові технічні регламенти, які вступають із 2022 року. Йдеться, наприклад, про заборону імпорту та продажу автомобілів без датчика спрацьовування ременя безпеки заднього пасажира. Проте точно не нинішній дефіцит, який, за словами Назаренка, закінчиться до середини наступного року.

Подібний прогноз дають великі європейські та американські автовиробники Stellantis NV, Volkswagen, Ford та GM. Вони відзначають, що дефіцит напівпровідників досяг свого піку і наступного року ситуація покращуватиметься "від кварталу до кварталу". З іншого боку, є й менш стримані оцінки — генеральний директор Intel Пет Гелсінджер та голова підрозділу компанії Toshiba з виробництва напівпровідників Такеші Камебучі переконані, що нестачу чіпів світ спостерігатиме мінімум до вересня 2022 року, а то й до середини 2023-го.

Наталія Лошакова та Ілля Требор, спеціально для Delo.ua