Новий маршрут для експорту. Україна хоче транспортувати зерно через води двох країн ЄС

Судно, зерно
Судно. Фото: Depositphotos

Новий маршрут для транспортування агропродукції України може проходити через територіальні води Болгарії та Румунії. Про це заявив посол України в Туреччині Василь Боднар в ефірі загальнонаціонального телемарафону.

За його словами, вихід РФ із зернової угоди впливає на шипінгові компанії та страхування.

"Давайте будемо чесними. Росія, вийшовши з угоди, заявила про те, що вона не гарантує безпеку. А це означає, що вони будуть обстрілювати порти, інфраструктуру і, можливо, кораблі. У цьому й ризик", – висловився дипломат.

Посол додав, що Україна створила фонд гарантування цих ризиків.

"Ми маємо можливості залучати кораблі та компанії, які готові надавати ці кораблі для перевезення зерна. З нашої точки зору, це можна реалізувати навіть не використовуючи цей маршрут, який вже був узгоджений, а через територіальні води Румунії та Болгарії. Це також можливий варіант, щоб мінімізувати ризики", – сказав Боднар.

При цьому він наголосив на необхідності відповідальності міжнародної спільноти, щоб, з одного боку, допомогти Україні реалізувати такий сценарій, а з іншого – тиснути на Росію для запобігання її можливим атакам.

Зернова ініціатива: що буде після виходу РФ із угоди

17 липня сплив термін дії зернової угоди, яка була спрямована на гарантування безпечного проходу суден з українських чорноморських портів, і в Кремлі заявили про припинення участі в ініціативі.

Ще до цього кроку РФ заступник міністра аграрної політики і продовольства України Тарас Висоцький розповідав про наявність альтернативного плану продовження експорту агропродукції, якщо Росія вийде з домовленостей. Ішлося про те, щоб розширити пропускну спроможність Дунайського регіону і збільшити можливості з перевалки там. Крім того, триває введення в експлуатацію додаткових пунктів переходу й сухих портів на західному кордоні з Польщею і Румунією.

Президент Володимир Зеленський уже після заяви Росії про вихід із угоди заявив, що компанії-власниці кораблів готові й надалі використовувати Чорноморський коридор для постачання зерна, якщо на це будуть згодні Україна й Туреччина.

Також відомо, що Зеленський направив Туреччині та Організації Обʼєднаних Націй листи з пропозицією продовжити роботу зернової ініціативи. Він вважає, що забезпечити функціонування коридору та інспектування суден можна в тристоронньому форматі.

А радник керівника Офісу президента Михайло Подоляк зазначав, що зерновий коридор могли б охороняти військові патрулі. Але чи знайдуться охочі створити таку патрульну поліцію – інше питання.

Джерело фото: ua.depositphotos.com