НБУ курс:

USD

41,25

--0,08

EUR

43,56

--0,13

Готівковий курс:

USD

41,65

41,58

EUR

44,12

43,95

Як посадовці подавали декларації, коли процес не контролювався

декларації
Фото: Depositphotos

Попри те, що від початку повномасштабного вторгнення Національне агентство з питань запобігання корупції (НАЗК) не контролювало своєчасну подачу декларацій чиновниками, українські держслужбовці подали майже мільйон декларацій за цей період.

Відкрийте нові горизонти для вашого бізнесу: стратегії зростання від ПриватБанку, Atmosfera, ALVIVA GROUP, Bunny Academy та понад 90 лідерів галузі.
12 грудня на GET Business Festival дізнайтесь, як оптимізувати комунікації, впроваджувати ІТ-рішення та залучати інвестиції для зростання бізнесу.
Забронювати участь

Про це повідомляє "Опендатабот".

972 456 декларацій подали держслужбовці

Зазначається, що згідно з даними НАЗК, 972 456 декларацій було подано державними службовцями за весь 2022 рік та десять місяців 2023 року.

В "Опендатабот" нагадують, що від початку повномасштабного вторгнення у зв’язку з воєнним станом своєчасне подання декларацій не контролювалося. Попри це, сам обов’язок посадовців звітувати про свій майновий стан та зміни в ньому скасовано не було.

"Для порівняння, у 2021 році державні службовці подали 4 272 177 декларацій. Тоді НАЗК отримало 4695 повідомлень про несвоєчасне подання декларацій та 3805 повідомлень через неподання декларацій взагалі", - зауважують аналітики.

Також було виявлено 46 випадків, коли посадовці не повідомляли своєчасно про суттєві зміни у своєму майновому стані. В усіх випадках йшлося лише про тих службових осіб, які посідають відповідальне та особливо відповідальне становище.

Неточності у деклараціях

Наразі в Україні поновили відповідальність та контроль за декларуванням чиновників — посадовці мають надати інформацію за перші два роки повномасштабної війни до кінця січня 2024 року.

До того ж часу можна внести виправлення у декларації за 2022 та 2023 роки. Станом на жовтень 2023 року вже було подано 52 203 виправлених декларацій.

"Неточності у деклараціях бувають не лише навмисними викривленнями, але й банальними похибками. Так, наприклад, аналізуючи декларації держслужбовців за 2016 рік, ми виявили мільярдера — завуча загальноосвітньої школи — та керівника басейну, який отримує 2 мільярди на рік. Саме тому можливість внести виправлення у декларацію вкрай важлива. Адже коректність інформації впливає на якість даних, які згодом можна буде аналізувати. Водночас відсутність покарань за явні помилки призводить до недовіри до даних в цілому", - підкреслив засновник "Опендатабот" Олексій Іванкін.

Відновлення декларування в Україні

Невдовзі після початку повномасштабного вторгнення РФ Верховна Рада підтримала законопроєкт, яким призупинила обовʼязкове декларування – чиновникам дозволили відзвітувати протягом трьох місяців після закінчення воєнного стану. Декларування відбувалося на добровільній основі.

5 вересня парламент ухвалив у цілому законопроєкт №9534 про повернення обовʼязкового декларування. Однак документом було передбачено, що для громадськості декларації буде відкрито лише через рік.

У звʼязку з цим Зеленський ветував законопроєкт і вніс пропозиції щодо негайного відкриття доступу до Реєстру декларацій, але з особливостями щодо певних груп громадян. 

Ішлося про те, щоб у відкритому доступі не відображалися декларації, подані, зокрема, військовослужбовцями:

  • Збройних сил України;
  • Державної прикордонної служби України;
  • Державної служби спеціального зв'язку та захисту інформації;
  • Управління державної охорони;
  • інших військових формувань.

Також президент запропонував, щоб у відкритому доступі не було декларацій:

  • співробітників поліції особливого призначення, які під час воєнного стану залучені до ведення бойових дій;
  • поранених;
  • полонених;
  • миротворців;
  • осіб, які перебувають на тимчасово окупованих територіях. 

Було передбачено, що це не стосуватиметься зокрема:

  • військовослужбовців на посадах міністрів та їхніх заступників, керівників центральних і місцевих органів виконавчої влади та їхніх заступників;
  • осіб, які входять до складу військово-лікарських комісій, лікарсько-льотних комісій; 
  • осіб, які проходять службу в територіальних центрах комплектування та соціальної підтримки або відряджені до них (крім рядового складу підрозділів охорони відповідних центрів);
  • осіб, які здійснюють підготовку, організацію, проведення закупівель товарів, робіт і послуг оборонного призначення.

Парламент проголосував за відновлення е-декларування з відкритим реєстром на засіданні 20 вересня. Президент підписав закон 10 жовтня.

Джерело фото: ua.depositphotos.com