НБУ курс:

USD

41,54

-0,00

EUR

45,00

-0,00

Готівковий курс:

USD

41,55

41,45

EUR

45,30

45,06

Як відкрити бізнес у Польщі та знайти покупця на локальному ринку

Як відкрити бізнес у Польщі та знайти покупця на локальному ринку
Кавер до тексту: Delo.ua

Як і який бізнес можуть відкрити українці у Польщі, на що варто звернути увагу під час пошуку приміщень і чим польські споживачі відрізняються від українських – на RAU-вебінарі розповіли підприємниця Інна Ярова та головний операційний директор компанії Newgate Investment Антон Гриценко.

Як забезпечити розвиток і стійкість компаній: досвід TERWIN, NOVUS, Arcelor Mittal, СК ІНГО та 40 інших провідних топменеджерів та державних діячів.
11 квітня на Business Wisdom Summit дізнайтесь, як бізнесу адаптуватися до нових регуляторних вимог, реагувати на зміни та залучати інвестиції у нинішніх умовах. Реальні кейси від лідерів українського бізнесу.
Забронювати участь

Підприємець Інна Ярова зі своїм чоловіком живуть у Польщі понад 6 років і ведуть там свій бізнес. Спершу сімейна пара з України запустили мережу кав'ярень Dobro&Dobro та продовжують розвивати її по франшизі. Потім підприємці відкрили суші бар Sushi: Sushi Cafe та Prosecco oyster bar. Під час RAU-вебінару Інна розповіла про тренди у сфері HoReCa у Польщі, що можуть бути корисними українцям, які планують сьогодні там запустити свій бізнес.

Бізнес у Польщі: топ тренди у сфері ресторанного бізнесу

З 2020 року відмічено зростання пропозицій комерційних приміщень для оренди під бізнес. За її словами, якщо раніше приміщення потрібно було активно шукати, то зараз для пошуку не потрібно докладати великих зусиль і не потрібно залучати ріелторів, оскільки за ці роки ринок перестав бути перевантаженим. Підприємець вважає, що велика кількість вільних комерційних площ пов'язана з пандемією, через яку багато бізнесу закрилося і багато площ зараз пустують.

"Ми не працюємо з ріелторами, які беруть комісію за знайдене приміщення. За 6 років наш досвід з такими ріелторами був провальним, тому що жодне необхідне приміщення ми не змогли знайти за допомогою ріелторів. У нас дуже успішна співпраця з агентствами, яким ми презентуємо свій концепт закладу та технічні вимоги до приміщення. Така колаборація дуже успішна", — каже Інна.

Істотно знизилися ціни на комерційні приміщення. Так, якщо до пандемії у центральних торгових центрах Варшави орендна ставка була 120 євро за квадратний метр, то зараз у цих же ТЦ оренда приміщень вдвічі менша. Плюс орендодавці готові ще знижувати ціни. Така сама тенденція і в бізнес-центрах. Низька вартість комерційних приміщень також пов'язана з пандемією, оскільки через СOVID-19 у ТЦ та БЦ знизився трафік відвідувачів.

Зараз у Польщі дуже популярна практика платити за оренду відсоток від обороту. Якщо у 2019 році ніхто не хотів погоджуватися на такі умови, то зараз таких орендодавців стає дедалі більше. Особливо на таку угоду погоджуються у новобудовах класу А та В, а також у ТРЦ. Це означає, що ринок готовий слухати підприємців, які готові винайняти те чи інше приміщення на вигідних умовах, щоб відкрити бізнес у Польщі.

Також є тренд, коли у недобудованих будинках чи ТРЦ можна просити у орендодавців знижку на облаштування торгової площі.

При цьому є складність у процесі самих торгів за приміщення. За словами підприємниці, часом потрібно від 6 місяців до року, щоб домовитися про вигідні умови оренди.

Насамкінець Інна додала, що найбільша помилка українського підприємця, який виходить на ринок Польщі, — це впевненість в тому, що споживчі переваги поляків та українців дуже схожі. Але насправді є відмінність у бізнес-комунікації, купівельних традиціях поляків, вимогах клієнта, відмінність ціни та маркетингових стратегій. Загалом абсолютно у всьому.

"За 6 років ведення бізнесу в Польщі я щодня відкриваю для себе нового споживача. А коли ми почали проводити свої дослідження ринку, споживача та маркетингу, то довелося повністю розбудовувати бюджети, оскільки завдяки дослідженням багато чого зрозуміли. Щоб працювати у Польщі  для польського населення, тут треба жити і розуміти що більше, тим краще",  запевнила вона.

Про тренди бізнесу в Польщі також розповів головний операційний директор компанії Антон Гриценко.

За словами Антона Гриценка, польський ринок треба розуміти, зокрема його насичення та купівельний попит. Польський ринок – це кардинальна відмінність від українського ринку.

"Якщо ми говоримо, що в Україні існує дефіцит торгових площ і насичення відбувається спочатку в містах-мільйонниках, а потім в обласних центрах, але навіть не в усіх, і коли ми говоримо про невеликі міста, де зовсім складно відкрити якусь торгову точку, то у Польщі інша ситуація. У Польщі велике насичення торговими центрами, , стріт-ритейлом, і люди не бояться інвестувати у будівництво торгових центрів навіть у містах з населенням 20-30 тисяч людей. В Україні це здається нереальним", — розповів Антон.

Завдяки такій тенденції у підприємця є можливість побудувати велику мережу магазинів із понад тисячею торгових точок по країні. До того ж у Польщі висока купівельна спроможність, тому є можливість торгувати високомаржинальними товарами.

При цьому варто враховувати високу конкуренцію у ритейлі. Пандемія призвела до того, що ряди підприємців, які торгували в середньому сегменті, очистилися, а на плаву залишилися сильні, хоча вони також стикаються з певними проблемами. А ті, у кого справи були гіршими, зараз стикаються з проблемами з  наповнюваності товарами та орендодавцями.

"Зараз багато ритейлерів виходять із шопінг-центрів, щоб диверсифікувати свої ризики. Або паралельно відкривають свої магазини у шопінг-парках",  додав він.

Щодо підписання контрактів з орендодавцем, то варто звертати увагу на деякі речі. Наприклад, якщо це шопінг-парк, то з договору слід прибирати статтю витрати на маркетинг, а також варто звернути увагу на умови оплати комунальних послуг. Спочатку підприємець може сплачувати фіксовану суму за комунальні послуги, а з певного місяця сплачувати за лічильниками. Однак у шопінг-центрах сегмента прайм складно підписати такий контракт. Тому треба розуміти, у який сегмент ти заходиш і наскільки товар йому відповідає.