В "Енергоатомі" відреагували на скандал із приховуванням крадіок на будівництві сховища ядерних відходів

Фото: Энергоатом
Фото: Енергоатом

Національна атомна енергогенеруюча компанія "Енергоатом" визнає, що однією з головних причин затримки із введенням в експлуатацію Централізованого сховища відпрацьованого ядерного палива було невиконання колишнім генеральним підрядником в особі компанії "Укрбудмонтаж" зобов'язань за контрактом щодо його будівництво, що характеризувалося крадіжками та виробничим браком.

Забезпечте стрімке зростання та масштабування компанії у 2024-му! Отримайте алгоритм дій на Business Wisdom Summit.
10 квітня управлінці Арсенал Страхування, Uklon, TERWIN, Епіцентр та інших великих компаній поділяться перевіреними бізнес-рішеннями, які сприяють розвитку бізнесу під час війни.
Забронювати участь

Як нагадують у НАЕК, контракт на 1,4 млрд грн був підписаний ще у 2017 році, а після зміни керівництва держкомпанії у 2020 році було проведено ретельну перевірку умов та стану виконання робіт за ним.

Вона встановила численні порушення, зокрема, за кошторисною вартістю, якістю та обсягом виконаних робіт. У результаті замовник будівництва в особі відокремленого підрозділу НАЕК – "Атомпроектінжинірингу" – передав усі матеріали до правоохоронних органів, подав позов до суду, який згодом зобов'язав "Укрбудмонтаж" повернути "Енергоатому" 100 млн грн перерахованого раніше авансу.

У свою чергу Національне антикорупційне бюро відкрило кримінальні провадження та оголосило підозри екс-співробітникам "Атомпроектінжинірингу", а Вищий антикорупційний суд обрав їм запобіжні заходи. Наразі розслідування триває.

На прохання "Атомпроектінжинірингу" держпідприємство "Укрдержбудекспертиза" провело експертизу проекту, яка встановила ще більшу невідповідність сплачених коштів та фактично виконаних робіт, факти крадіжки, виробничого браку та інші порушення.

Також експертиза встановила вартість невиконаних робіт, за які гроші було сплачено та які обов'язково потрібно завершити, а також робіт, які ще необхідно було виконати згідно з проектом, зокрема, з фізичного захисту об'єкта. На основі цих цифр був сформований новий кошторис будівництва ЦСВЯП.

Контракт же з "Укрбудмонтажем" було розірвано у липні 2020 року, а "Атомпроектінжиніринг" підготував ще один судовий позов до цієї компанії на суму близько 120 млн грн.

"З огляду на стратегічну важливість централізованого сховища, неприпустимість бракованих та неякісних складових при його спорудженні, а також з метою заощадження близько 200 млн доларів за рахунок припинення вивезення відпрацьованого ядерного палива до РФ було прийнято рішення в найкоротші терміни вжити всіх можливих заходів для термінового завершення будівництва сховища та введення його в експлуатацію", - зазначили у НАЕК.

Зважаючи на це, у грудні був укладений договір з новим підрядником в особі будівельної компанії "КБР". Проте, як заявляють в "Енергоатомі", цей документ є секретним, оскільки зазначені у ньому роботи містять заходи щодо фізичного захисту та радіаційної безпеки.

"Всі платежі, у тому числі авансові, за цим договором здійснювалися ВП "Атомпроектінжиніринг" відповідно до чинного законодавства та встановлених у ДП "НАЕК "Енергоатом" процедур", - йдеться у повідомленні.

"Енергоатом" наголошує, що на сьогодні будівництво ЦСВЯП вже завершено, на ньому ведуться "холодні" випробування, а документи щодо цього об'єкта знаходяться на розгляді Державної інспекції ядерного регулювання, яка має видати відповідні дозвільні документи.

У держкомпанії також повідомили, що перші три контейнери з ядерним паливом, що відпрацювало, з Южно-Української АЕС будуть доставлені на ЦСВЯП у третій декаді квітня поточного року.

Нагадаємо, що напередодні журналісти проекту "Схеми" опублікували аудіозапис наради в кабінеті керівника "Атомпроектінжинірингу", яку той проводив з підрядниками будівництва ЦСВЯП, обговорюючи необхідність та способи приховування виявлених крадіжок на будівництві об'єкта.

Водночас у НАЕК не прокоментували звинувачення у фінансових маніпуляціях, які, як стверджується, мали місце вже із залученням нового генпідрядника "КБР", щоб "залатати дірки", що утворилися через діяльність "Укрбудмонтажу".

Зокрема, за даними ЗМІ, контракт із "КБР" не передбачав закупівлю системи контролю радіації, що є одним із ключових елементів ЦСВЯП, проте гроші субпідряднику за цю систему були перераховані саме через "КБР", що може свідчити про зловживання службовим становищем причетних осіб.

Зазначимо, що за кілька днів до записаної наради – 22 грудня 2020 року – відбулося відкриття першого пускового комплексу ЦСВЯП. В "Енергоатомі" заявили, що його експлуатація розпочнеться після реконструкції залізниці до об'єкту між станціями Вільча та Янів, яка у результаті виявилася завершена лише у липні 2021 року. У листопаді повідомлялося , що "Енергоатом" проводить останні передпускові випробування" ЦСВЯП.

Проте, як зазначено вище, розпочати приймати паливо у сховищі зараз планується лише наприкінці квітня. Крім ЮУАЕС, воно має приймати паливо з Рівненської та Хмельницької АЕС. На Запорізькій же станції з 2001 року працює власне сховище.

Раніше Україна вивозила відпрацьоване ядерне паливо до Росії на утилізацію, за що платила їй, як зазначали у 2020 році ті самі "Схеми", близько 150-200 млн доларів щорічно. Однак у лютому 2021 року "Енергоатом" заявив, що у зв'язку із запуском ЦСВЯП в Україні вирішив остаточно відмовитися від вивезення палива з українських АЕС на переробку до РФ.