- Категорія
- Бізнес
- Дата публікації
- Змінити мову
- Читать на русском
Мінімум логістів, автоматизація та атмосфера для імпульсивних покупок – як Аврора побудувала мільярдний бізнес

Проєкт OpenDatabot опублікував результати 2024-го року на українському ринку ритейлу. Із десяти найбільших гравців ринку найприбутковішою виявилася компанія “Вигідна покупка” - власник мережі магазинів “Аврора”. Чому продавцю найдешевших товарів вдається заробляти більше конкурентів?
Прибуток найбільшої української мережі у форматі one dollar store "Аврора" у 2024 році другий рік поспіль тримається на рекордному рівні – 4,08 млрд грн, що дозволило компанії цьогоріч випередити ключових гравців ритейлу.
Наприклад, в мережі "АТБ-Маркет" прибуток менше - 3,1 млрд грн. У інших учасників рейтингу OpenDatabot прибутки ще менші. Щоправда, рейтинг може не відображати весь ринок, адже деякі компанії, як-от "Епіцентр" та Comfy не увійшли до Індексу Опендатаботу через неподані своєчасно річні звіти.
Є кілька причин того, чому компанії з продажу побутових дрібничок вдається отримати величезні прибутки і обігнати конкурентів.
По-перше, власники мережі інвестують в розвиток свого бізнесу значно більше конкурентів та можуть заробляти більше завдяки масштабу. Лише за останній рік “Аврора” інвестувала 2,5 млрд грн у розвиток бізнесу, відкрила 360 нових магазинів. Для порівняння у мережі "Червоний маркет" - 175 магазинів, у мережі "Копійочка" - 450 торгових точок. Певний час конкурентом "Аврори" була компанія One Price, яка мала 77 магазинів. Але навесні 2024-го ця мережа почала закривати свої торговельні точки, тепер на деяких із них свої магазини відкрила "Аврора".
Інша причина успіху - готовність йти туди, де конкуренти вважали недоцільним. Наприклад, та ж сама One Price відкривала свої магазини лише в столиці та великих обласних центрах. "Аврора" пішла до маленьких містечок та райцентрів. Результат - за даними YouControl за три роки війни загальний дохід компанії майже потроївся – з 13,9 млрд грн у 2022 році до 37,9 млрд грн у 2024-му.
Формат one dollar store привертає увагу багатьох підприємців. Мережа Novus відкрила в такому форматі магазини “Хапайка”, мережа “Таврія В” - торгові точки “Пюре”. Підприємців цікавить перш за все можливість отримати велику маржу. “Власний імпорт дозволяє нам робити націнку на товарах в 180-200%, а на сезонних товарах - ще більше”, - говорив співвласник мережі "OnePrice" Роман Сімонов в інтерв’ю каналу "Укрінвестклуб" в 2021-му році.
Пояснення самої компанії "Аврора" своїх прибутків - це значно менші витрати. “Наша бізнес‑модель побудована на швидкому обігу товарів та економії на витратах, а використання LEAN-методології дозволяє зробити бізнес максимально ефективним”, – прокоментували в компанії для Delo.ua.
Співзасновник компанії Тарас Панасенко у програмі FEDORIV VLOG наголосив, що “Аврора” не культивує зайві витрати, тому автоматизація процесів стала однією з головних складових успіху. Наприклад, розподілом товарів по всій мережі займається лише 7 людей завдяки ефективній системі автозамовлення та авторозподілу, яка мінімізує людський фактор і пришвидшує логістику.
Окрім того, співзасновники відмовилися від класичної теорії бізнесу, де все передбачувано: покупець приходить у магазин, знає, що і на якій саме полиці він знайде. В “Аврорі” ж немає структурованих відділів, де все розкладене по категоріях. Товари викладають так, щоб люди самі знаходили те, що їм потрібно. Саме тому лише 35% покупок у магазинах “Аврори” – це раціональні, заплановані витрати, а решта – супутні, незаплановані покупки, які маркетологи називають “імпульсивними”.
Голова асоціації ритейлу Андрій Жук пояснює, що фінансові результати компаній – це, перш за все, відображення їхніх стратегічних рішень.
“Отриманий високий прибуток відповідав бізнес-завданням "Аврори" у минулому році. Компанія зосередилася на оптимізації витрат і підвищенні рентабельності”, – додає він.
Разом з тим Жук наголошує, що прибуток – це не абсолютний показник ефективності, а результат стратегічного вибору: компанія може або реінвестувати у розвиток, або фокусуватися на максимізації прибутковості.
Експерт з ритейл-маркетингу Володимир Поліщук вказує кілька факторів, які могли вплинути на збільшення прибутку мережі “Аврора” . Одним із головних є вигідні умови при закупівлях.
“Магазини формату one dollar store заробляють не на високій маржі, а за рахунок великого обороту товарів. А з тими об’ємами закупівель, що у “Аврори”, можна “витискати” з постачальників більш вигідні ціни”, – говорить він.
Іншим важливим фактором є ефективна робота зі стоковими закупівлями – залишками товарів, які постачальники продають, щоб очистити склади.
“Тут ціни зазвичай дуже солодкі, а їх актуальність не зникає так швидко, як, наприклад, в сегменті електроніки. Водночас, товари у таких магазинах мають довгий термін зберігання, що дозволяє уникнути значних списань, як у продуктовому ритейлі”, – зазначає Володимир Поліщук.
За словами експерта, одним із ефективних підходів, який обрала “Аврора”, є оренда приміщень замість їх купівлі. Це значно знижує витрати та дає компанії гнучкість у виборі локацій.
“Я знаю, що мережа "Аврора" чудово розуміє важливість цифрової трансформації та постійно оптимізує процеси, які можуть призводити до зайвих витрат, – зазначає Володимир Поліщук. – Це стосується складської логістики, асортиментної матриці та навіть тайм-менеджменту працівників. Без постійної роботи над оптимізацією компанія просто не змогла б впоратися з "проблемами зростання", які виникають у багатьох бізнесів на етапі масштабування”.
Плани у "Аврори", як завжди, досить амбітні – відкрити у 2025 році 340-350 нових магазинів. А також – запуск нових форматів із розширеним асортиментом та модернізація вже існуючих торгових точок. Про це на Саміті експортерів повідомив Тарас Панасенко.
Засновниками мережі “Аврора” є Лев Жиденко, Тарас Панасенко та Леся Клименко. Вони керують операційною діяльністю компанії. У 2021 році інвестиційна компанія Horizon Capital придбала міноритарну частку та стала співвласником мережі.