НБУ курс:

USD

41,51

+0,10

EUR

45,16

--0,05

Готівковий курс:

USD

41,57

41,49

EUR

45,25

45,00

Лідерство через кооперацію гравців ринку: як співпраця бізнесів може стати взаємовигідним рішенням для всіх сторін

МХП, бізнес, АПК
Директор “NEQSOL Holding Україна”, голова наглядової ради Ощадбанку Володимир Лавренчук та заступник голови правління МХП з M&A, голова наглядової ради фонду “MHP Food Invest” Дмитро Зозуля. Фото: Forbes

На конференції Forbes AgriFood під час панельної дискусії “Programmatic M&A: ключ до лідерства на глобальних ринках продуктів харчування” директор “NEQSOL Holding Україна”, голова наглядової ради Ощадбанку Володимир Лавренчук поспілкувався із заступником голови правління МХП з M&A, головою наглядової ради фонду “MHP Food Invest” Дмитром Зозулею. Учасники конференції дискутували про кооперацію, залучення інвестицій та фінансування малих підприємств у межах співпраці з великим бізнесом. Наскільки легко це вдається такій великій компанії, як МХП, читайте у матеріалі.

Як забезпечити розвиток і стійкість компаній: досвід TERWIN, NOVUS, Arcelor Mittal, СК ІНГО та 40 інших провідних топменеджерів та державних діячів.
11 квітня на Business Wisdom Summit дізнайтесь, як бізнесу адаптуватися до нових регуляторних вимог, реагувати на зміни та залучати інвестиції у нинішніх умовах. Реальні кейси від лідерів українського бізнесу.
Забронювати участь

Уже кілька років МХП активно трансформується в кулінарну компанію, має мету стати лідером у галузі продуктів харчування і вести Україну в цьому напрямі. Для досягнення цієї мети компанія інвестує не лише у власний розвиток, а й в інші українські бізнеси.

Інвестиції — це про партнерство, розширення системи та експансія на нові ринки і кулінарні проєкти на території України. Наша компанія відкрита для партнерства, адже ми розуміємо, що ринок їжі більший, ніж ринок курятини.

Дмитро Зозуля
Дмитро Зозуля заступник голови правління МХП з M&A, голова наглядової ради фонду “MHP Food Invest”

У компанії розуміють, що існує багато напрямів, які можна швидше й ефективніше опанувати у кооперації з іншими гравцями із галузі продуктів харчування, щоб  зайняти лідерські позиції на глобальному ринку їжі. 

“Усі ми знаємо, що люди споживають готову їжу, тому наша мета — закривати потреби споживача і бути до нього якомога ближчими. А наша M&A-стратегія розроблена для того, щоб пришвидшити цей шлях, вийти у нові канали дистрибуції, наприклад, через інвестування у ресторанні мережі тощо, та вийти у нові сегменти”, — ділиться Дмитро. 

Заступник голови правління МХП з M&A, голова наглядової ради фонду “MHP Food Invest” Дмитро Зозуля. Фото: Forbes

Якщо говорити про бренди, то у МХП є “Наша Ряба”, “Бащинський” та інші відомі торговельні марки, але для багатьох може бути новиною, що МХП також виробляє піцу, фруктові та м’ясні чипси. Компанія вивчає потреби та поведінку споживача, а потім формує свою стратегію як органічного зростання, так і партнерств, злиття та поглинання.

Однак компанія МХП не є класичним інвестиційним фондом, а дивиться на ті можливості, які з’являються на ринку. Ці можливості проявляються двома шляхами, зокрема, коли інвестиційна команда МХП сама знаходить цікаві для себе бізнес-формати і коли підприємці самі звертаються до холдингу зі своїми пропозиціями. 

“Якщо порахувати наші проєкти з чеком від $100 тис. до $30-40 млн і якщо з цих угод закриється десь 30%, то це буде $30-40 млн інвестицій M&A-підрозділу у розбудову кулінарної екосистеми”, — каже Зозуля. 

Які підходи до партнерства у МХП

На думку Володимира Лавренчука, партнерство з іншими компаніями — це насамперед велика відповідальність, і треба мати багато часу та сил, щоб налагодити кооперацію з іншими компаніями. Тож він перейнявся питанням, як МХП вдається це робити. 

Дмитро Зозуля у відповідь зазначив, що підходи МХП щодо партнерства та інвестицій у бізнес будуються на цінностях. Так само нівелювати ризики допомагає корпоративне управління та наглядові ради.

Директор “NEQSOL Holding Україна”, голова наглядової ради Ощадбанку Володимир Лавренчук та заступник голови правління МХП з M&A, голова наглядової ради фонду “MHP Food Invest” Дмитр Зозуля. Фото: Forbes

У ролі інвестора МХП діє як сервісна компанія – допомагає партнерам вирішувати проблеми, що заважають зростати. І не лише грошима, а й експертизою.

“МХП може допомогти, якщо бізнес сам цього попросить, наприклад, із кадрами, логістикою тощо, але не втручатись у процеси підприємства”, — додає Зозуля. 

В інвестиційній діяльності компанії є три моделі співпраці: 

  1. Класичне поглинання з переданням контрольного пакета за згодою іншої сторони. 
  2. Якщо бізнес-модель підприємця є не на 100% близькою до галузі, якою займається МХП, тоді холдинг може виступати міноритарним акціонером. 
  3. МХП може бути венчурним інвестором, маючи 10-15% компанії-партнера. 

МХП — інвестор, який грає по правилах. Наша компанія – результат ефективного підприємництва, тому ми  віримо в силу підприємців. Вся наша модель побудови екосистеми через інвестиції будується на базовому принципі – ми не робимо роботу за підприємця й не навʼязуємо ринкову траєкторію. МХП – ментор, який супроводжує зростання і розвиток, пропонуючи інструменти для форсованого розширення.

Дмитро Зозуля
Дмитро Зозуля заступник голови правління МХП з M&A, голова наглядової ради фонду “MHP Food Invest”

Дмитро наголошує, що МХП залишається активним приватним інвестором, який готовий надавати ресурси іншим українським бізнесам: “Навіть коли глобальні компанії бояться, ми залишаємося внутрішнім інвестором, якого не лякають ризики. Бо ми вже вміємо працювати з цими ризиками і не готові чекати, коли закінчиться війна – нам важливо працювати й розвивати бізнес-середовище країни вже зараз. І для цього ми збираємо команду таких же сміливих і амбітних підприємців”.