Як Parimatch Ukraine стала першим легальним букмекером в Україні та чого досягла за 2021 рік

Як Parimatch Ukraine стала першим легальним букмекером в Україні та чого досягла за 2021 рік

Для українського ринку гемблінгу 2021 став ключовим: у великих містах відкривалися казино та зали гральних автоматів, а Комісія з регулювання азартних ігор та лотерей заробляла гроші для держбюджету. Але сталася в цьому році ще одна подія, яку варто згадати окремо, — в країні з'явився перший ліцензований букмекер.

Компанія Parimatch ще на початку весни заплатила 108 млн. грн., щоб легально займатися букмекерською діяльністю в Україні. Кореспонденти Delo.ua Ілля Требор та Марія Пирогова розповідають, як запускався єдиний на сьогоднішній день букмекерський бізнес в Україні.

Реєстрація букмекера "за приладами"

До отримання ліцензії в Parimatch Ukraine почали готуватися ще у серпні 2020-го, одразу після ухвалення закону про легалізацію азартних ігор. СЕО Parimatch Ukraine Наталія Гілевич розповідає, що їхня команда буквально йшла приладами: потрібно було самостійно визначити, як заповнювати ліцензійні форми та структури документів. Фактично, Parimatch стала архітектором цілого ринку — на той момент в Україні не було закріпленої практики запуску букмекерських контор.

Процес підготовки необхідних паперів зайняв два місяці, і на це було витрачено колосальні ресурси. По-перше, пакет документів на ліцензію складається приблизно із 800 сторінок. Збираючи їх, співробітники юридичного департаменту компанії фактично мешкали в офісі. По-друге, варто згадати ціну ліцензії на букмекерську діяльність. У нашій країні вона найдорожча у світі – 30 тисяч мінімальних заробітних плат (на той момент – 180 млн грн). Але до початку роботи державної системи онлайн-моніторингу оператор має заплатити утричі більше. Підсумкові 540 млн. грн. розбиваються на рівні платежі, і протягом наступних п'яти років букмекер платить по 108 млн. грн. на рік. Для порівняння, вартість ліцензії на ігрові автомати сьогодні становить 45 млн грн.

Запуск не обійшовся без нюансів. Отримавши в березні ліцензію, Parimatch не змогла одразу розпочати роботу: не було ні списку грального обладнання , яке потрібно сертифікувати, ні списку органів, які повинні сертифікувати це обладнання. Тільки у квітні КРАЇЛ розібралася з усією "нормативкою", а на початку травня сертифікували онлайн-систему. У результаті pm.ua нарешті зміг повноцінно заробити.

Гілевич зазначає: вони стали першими, хто подав документи, і єдиною на сьогоднішній день букмекерською компанією з ліцензією. При цьому піонерський досвід та напрацьований Parimatch алгоритм запуску букмекерської компанії можуть використовувати інші оператори. Весь процес виглядає так: збирання та подання пакету документів для отримання ліцензії; набір та навчання співробітників, директора, головного бухгалтера; укладання контрактів із платіжними системами, купівля доменного імені та запуск роботи сайту.

"Над технологічною платформою бренду Parimatch зараз працює близько 2500 талантів у всьому світі. Наші клієнти - це 2,4 млн зареєстрованих користувачів у різних країнах світу, включаючи Кіпр, Білорусь, Казахстан, Україну. Також бренд представлений на умовах франшизи у різних куточках планети, наприклад, у Танзанії. Більшість наших талантів так чи інакше залучені до розвитку букмекерського напряму, тому що це для нас ключова частина бізнесу. Формат роботи налаштований таким чином, що рішення розробляються глобально, а потім адаптуються для конкретного регіону", - каже СЕО Parimatch Україна.

Вона додає: і Parimatch Tech, який зосереджений на розробці технологічних рішень, та Parimatch Ukraine, єдина ліцензійна беттингова компанія, об'єднані в єдину екосистему бренду роботодавця. Йдеться про загальну систему внутрішніх правил, культурний код, систему бенефітів і внутрішнього навчання, а також систему внутрішньої комунікації. Тому окремо виділити кількість осіб, які задіяні у букмекерському напрямку, не можна.

З іншого боку, можна легко позначити найпопулярніші напрямки букмекерських парі. Звісно ж, це футбол. У той же час на платформі pm.ua є понад двадцять видів спорту: волейбол, хокей, регбі, флорбол та інші. Кожен розділ дозволяє робити ставки на всі основні турніри та змагання, а всі активності користувачів відбуваються онлайн.

Футболка українського клубу в космосі та договір з ООН

Крім суми на букмекерську ліцензію, Parimatch Ukraine витратила ще 23,4 млн грн на ліцензію для онлайн-казино. Солідним у 2021 році був внесок компанії та у соціальну складову ринку азартних ігор. Головним досягненням Parimatch Ukraine у році, що минає, Гілевич називає впровадження принципів відповідальної гри – обов'язкового зведення правил, який необхідний для цивілізованого розвитку гемблінгової індустрії та боротьби з лудоманією в Україні. Першим амбасадором відповідальної гри став абсолютний чемпіон світу з боксу у надважкій вазі, золотий призер Олімпіади-2012 Олександр Усік.

"У партнерстві з ним та майбутніми амбасадорами ми продовжимо формувати культуру дозвілля азартних ігор і підвищувати усвідомленість гравців. Ми також стали єдиною легальною букмекерською компанією, яка підписала меморандум про єдині підходи в рекламі та змісті спонсорської інформації в ігровій індустрії2. або закріплених норм реклами азартних ігор не було", - пояснює Гілевич.

Вона також згадує співпрацю з медіасервісом Megogo, підписання Меморандуму про чесність у спорті з Міністерством молоді та спорту та підписання Меморандуму Глобального договору ООН про спільні дії з антикорупції в Україні. До ключових досягнень компанія відносить також роботу з топ-зірками світового спорту: Конором МакГрегором, Майком Тайсоном, "Ювентусом", "Челсі" та ще п'ятьма клубами Англійської Прем'єр-ліги.

Якщо говорити про конкретні події, то не можна обминути проведення найбільшої континентальної першості з футболу Євро-2020: тисячі українців підтримували збірну в унікальних фан-зонах Parimatch на НСК "Олімпійський" та на неймовірних за масштабом екранах ТРЦ "Гулівер". Також спільно у футбольному клубі "Шахтар" компанія запустила першу футболку українського клубу в космос. Ця акція показала, що завжди є проекти, які виходять за межі стандартів.

"Доповнити все це можна проведенням у Києві SBC Summit CIS, ключової події індустрії азартних ігор та беттингу у всьому регіоні СНД. Ми зібрали разом понад 500 провідних європейських експертів з грального бізнесу, сфери технологій та професійного спорту, щоб поділитися думками та обмінятися ідеями про можливості , які відкрила легалізація грального ринку", - додає генеральний директор Parimatch Ukraine.

Благодійність та бренд України

Підбиваючи річні підсумки першого букмекера в Україні, не можна оминути і діяльність фонду Parimatch Foundation. У нашій країні реалізуються три комплексні програми: "Так, я можу!", "Спортивний наставник" та "Нова фізична культура". Наприклад, "Так, я можу!" — це комплексна програма підтримки дітей з інвалідністю та особливостями ментального розвитку із залученням їх до спорту. У минулому році фонд організовував групи інклюзивних тренувань з футболу, флорболу, скелелазіння, настільного тенісу, греко-римської боротьби та баскетболу у п'ятнадцяти регіонах країни.

У свою чергу, програма "Спортивний наставник" допомагає дітям розвивати впевненість, а також фізичні та соціальні навички за допомогою спорту. У 14 регіонах України для учасників програми доступні безкоштовні тренування з художньої гімнастики, самбо та джіу-джитсу. Зрештою, "Нова фізична культура" спрямована на розвиток педагогічних навичок у вчителів, а також залучення інновацій та популяризацію фізичної культури у школах. В рамках цієї програми на освітній платформі Prometheus розроблено безкоштовний курс для підвищення кваліфікації вчителів фізкультури, який вже пройшли близько 34 тисяч учасників.

Нарешті, для підтримки талановитих та креативних вчителів фізкультури два роки поспіль Parimatch Foundation проводить "Конкурс вчителів-новаторів": у 2020 році призовий фонд склав 500 тисяч грн, а у 2021 році призом була поїздка для десяти переможців на перший ISF Universal Teachers Game у Хорватії .

Хоча це не єдині аспекти просування України як бренду. У компанії зазначають, що легалізація онлайн-казино та ринку азартних ігор стимулює розвиток технологій, створює робочі місця в IT-індустрії та допомагає підвищити рівень експертності українських фахівців. Тим більше, що розвиток будь-якого бізнесу пов'язаний із функціонуванням суміжних галузей, насамперед високотехнологічних напрямків.

Робота над законодавством та очікування експатів

Підбиваючи підсумки 2021 року, Гілевич зазначає, що у правовому полі сьогодні можна виділити робочі питання, пов'язані з адаптаційним періодом легалізації: закон є, ліцензійні умови є та ліцензії отримані, але законодавство все ще у процесі формування. Тому необхідна адаптація нормативно-правової бази, збільшення практики застосування законодавства у сфері гемблінгу та робота над діалогом між ринком та регулятором.

Серед пріоритетних завдань – розробка необхідної нормативної бази, створення державної системи онлайн-моніторингу, а також дотримання принципів відповідальної гри як з боку гравців, так і операторів. Постійні кроки у цьому напрямку та готовність легальних представників беттингової індустрії до співпраці забезпечать постійний високий рівень інтересу до ринку азартних ігор в Україні.

СЕО Parimatch Ukraine Наталія Гілевич
СЕО Parimatch Ukraine Наталія Гілевич

До інших труднощів вона зараховує значний дефіцит талановитих кадрів середньої ланки в Україні. Щоб подолати цей "голод", компанія запустила курс Sports Marketing - за рахунок нього Parimatch може виховати своїх фахівців, і це виглядає надійнішим рішенням для компанії, яка грає в довгу та будує стійкий бізнес.

Загалом наступний рік має стати роком заходу іноземних гравців на територію України — інтерес до нашого ринку з боку Європи та світу зростає . Це призведе до того, що 2022-го Parimatch включиться в активну конкуренцію з досвідченими світовими гігантами гемблінгу. Витримати таку експансію можна лише нарощуючи темпи розвитку. Поки що сумнівів у тому, що архітектор букмекерського ринку в Україні впорається з напливом експатів, немає. Тим більше, що перший крок — зміна сприйняття азартних ігор зі способу заробітку для отримання емоцій — компанія вже зробила.