Бокс-офіс у найкращі часи 2021 року відстає на 30% від 2019-го — Роман Романчук, Multiplex

Бокс-офіс у найкращі часи 2021 року відстає на 30% від 2019-го — Роман Романчук, Multiplex
Роман Романчук, CEO мережі кінотеатрів Multiplex. Фото: facebook

Роман Романчук, CEO мережі кінотеатрів Multiplex про те, як змінилася ситуація з касовими зборами у 2021 році, що експериментального впровадили та з яким успіхом, навіщо виходитимуть в онлайн та яка вигода бізнесу від підтримки українського кіно

На форумі Kyiv Media Week - 2021 учасники дискусії "Медіабізнес. Перезавантаження" говорили про те, які зміни відбулися в їхніх бізнесах за останні півтора роки (з початку пандемії), з якими новими проблемами вони зіткнулися і як їх вирішують, які експериментальні проекти запускають, щоб адаптуватись до нової нормальності.

Delo.ua розпитало одного з учасників дискусії Романа Романчука, CEO мережі кінотеатрів «Multiplex» , про ситуацію в українському кінопрокаті, про те, які альтернативні проекти прижилися, а від яких відмовилися і навіщо мережі кінотеатрів вкладатися в підтримку українського кіно і виходити в онлайн, щоб просувати "розумне кіно".

Роман Романчук, CEO мережі кінотеатрів Multiplex, під час дискусії "Медіабізнес. Перезавантаження" на Kyiv Media Week 2021. Фото: Kyiv Media Week

Роман, у дискусії на Kyiv Media Week про трансформації, що відбуваються на ринку, ви сказали, що в період локдауну, коли кінотеатри були закриті, щоденні збитки мережі Multiplex складали близько 1 мільйона гривень, тому головним завданням було виживання. Наскільки покращилася ситуація у 2021 році після зняття обмежувальних заходів? Як змінилися завдання, що стоять перед вами, як СЕО?

— Наша мережа в оптимістичний період (так можна назвати останні чотири місяці, коли в кінотеатрах зняли обмеження щодо відвідування) найкращий показник касових зборів — це мінус 30-35% від 2019 року. Якщо порівнювати цей рік із 2020-м, то ситуація значно краща, бо контенту виходить набагато більше. Відбувається це тому, що глобально кількість екранів побільшало, виходять прем'єри фільмів, які були відкладені. Але поки що контенту менше, ніж 2019-го.

А що із заповнюваністю залів?

— На деяких світових прем'єрах заповнюваність навіть вища, ніж 2019 року. Але якщо брати середній показник, то на 30% нижче.

Якщо було б більше блокбастерів, то заповнюваність зростала б?

- Абсолютно вірно.

За останній рік інфляція позначилася вартості товарів. Ціну на квиток у кіно не збираєтеся підвищувати?

На тлі того, що відвідуваність не зростає, ми не підвищуватимемо ціни. Ринок до цього зараз не готовий.

Рік тому ви говорили, що, згідно з вашою антикризовою стратегією, показник мінус 25% від зборів 2019 року — це вже буде добре. То все й лишилося?

Це вже дозволить бізнесу починати щось заробляти, розраховуватись із боргами попереднього періоду. Це такий перший рубіж, пройшовши який, можна говорити, що цей бізнес хоча б трохи схожий на бізнес. До цього рубежу стан бізнес-моделі збитковий .

Чи продовжуєте домовлятися про відстрочки з банками та орендодавцями?

— До моменту входу в перший локдаун ми мали кредитну лінію: це було здорове кредитування, ми не були переакредитовані. Але в ситуації, коли ми довго стояли в локдауні і, доводиться справлятися з борговими зобов'язаннями перед нашими кредиторами: банками, партнерами, постачальниками (це величезна кількість компаній), і лише за їх рахунок ми виживаємо. Якби більшість із них одночасно сказали: "Ми чекаємо лише до завтра", то компанія технічно була б банкрутом.

Які запускали нові рішення для оптимізації?

— З початку пандемії щотижня генерували два-три нові стартапи. Якісь із них спрацьовували, якісь ні. Більшість цих стартапів у ситуації закритих кінотеатрів була не про кіно. У тому числі кооперувалися з ресторанами, продавали сертифікати на той період, коли все буде оптимістичніше (хоча ніхто не розумів, коли це буде). Перейшли на 100% передачу контенту в кінотеатри через інтернет-канали, а не через хард-диски. Експериментуємо із контентом.

Роман Романчук, CEO мережі кінотеатрів Multiplex на кіноринку Одеського кінофестивалю. Фото: facebook.com/roman.romanchuk

Навіщо Multiplex підтримує українське кіно

Ви сказали, що ви інвестуєте в український контент. Для чого вас цікавить українське кіно? У чому ваш комерційний інтерес?

— Оскільки основна бізнес-модель кінотеатрального бізнесу — це касові збори від показів блокбастерів світового масштабу, то під час пандемії через невихід блокбастерів відбувається дуже сильне просідання (в українському прокаті зменшення бокс-офісу становить 30-60%. — Delo .ua).

Нівелювати цей показник можна було б показом українських фільмів, але їх недостатньо для цього. Пан міністр (Олександр Ткаченко, міністр культури та інформаційної політики. — Delo.ua) сказав Kyiv Media Week, що український контент становить 8% бокс-офісу вітчизняних кінотеатрів. На жаль, насправді це менше — у кращому разі 5%, у середньому 3%. І це значно менше, ніж у інших країнах, де частка місцевого контенту сягає 20-30%.

Для нас український контент — це додатковий спосіб збільшення бокс-офісу, тому ми зацікавлені в тому, щоб українська кіноіндустрія розвивалася та якісних стрічок ставало більше , оскільки кожен наступний відсоток зменшує цю прірву з блокбастерами. І тому ми інвестуємо в український контент: є перші кейси нашого партнерства з Film.ua (Multiplex Entertainment та FILM.UA Group спільно працювали над релізами таких повнометражних фільмів, як "Полін та таємниці кіностудії", "Захар Беркут", "Ціна правди") , "Божевільне весілля - 2", "Пульс". - Delo.ua).

Інфестуєте у виробництво фільмів?

— У 2019 році ми інвестували у виробництво шести кінопроектів Film.ua, але в останні півтора роки гроші його в кіновиробництво не вкладаємо.

А який тоді ваш внесок?

— Допомагаємо знаннями: надаємо свою експертизу, зокрема, як покращити прокат українських фільмів на міжнародних ринках.

Як ставитеся до прогнозів, що і після пандемії блокбастерів буде менше, частина глядачів кінотеатрів піде на платформи і для них контенту буде багато, але іншого, тому що їх користувачам важливо стежити за сюжетом, а, наприклад, зіркова акторська команда не така важлива?

Ми не передбачаємо, що кількість блокбастерів зменшуватиметься. Так, кількість каналів кіноогляду збільшується, але цей тренд з'явився не торік. Він розпочався у 2016-му, а зараз буцанув, став набагато сильнішим. Це ще більше радикалізувало дефіцит контенту на ринку, але кінотеатральний контент, для платформ і телевізійний — це дещо різний контент.

Перше: сприйняття фільму на девайсі та на великому екрані сильно відрізняється, давайте "Аватара" представимо на девайсі або "Дюну". Друге: збори великих екранів – визначальні продукти для бізнес-моделі продукту, і вони не конфліктують із платформами: зібрати на великому екрані, потім на платформі, потім на телеекрані – дивно, чому ця логіка має скасовуватися.

Роман Романчук, CEO мережі кінотеатрів Multiplex, із співробітниками компанії у кінотеатрі Multiplex у Львові. Фото: facebook.com/roman.romanchuk

Як у Multiplex експериментують з контентом та майданчиками

Які альтернативні засоби використання майданчиків кінотеатру протестували під час пандемії? Що працює і продовжуватиме, від чого відмовилися?

— Ми розуміємо, що сьогодні глядач не сприймає кінотеатр як місце, де першим можна переглянути унікальний ексклюзивний контент (хоча це так). Основний конкурент — це не платформи та інші способи перегляду контенту. Наш конкурент це альтернативні способи проведення часу. І нам треба розвивати нашу бізнес-модель щодо покращення якості проведення часу для наших відвідувачів.

Основний конкурент — це не платформи та інші способи перегляду контенту. Наш конкурент це альтернативні способи проведення часу.

І нам треба розвивати нашу бізнес-модель у бік покращення якості проведення часу для наших відвідувачів.

Один з таких продуктів, який розвиваємо, — їжа та напої: змінюємо моделі замовлення (наприклад, купуючи квиток онлайн, можна відразу замовити попкорн та напої та перед сеансом отримати їх в окремій касі. — Delo.ua), міняємо асортимент, форму, якої глядачі можуть купувати їжу та напої, впроваджуємо певний формат маркетів усередині кінотеатрів (наприклад, у фойє кінотеатру Multiplex з 270-градусним панорамним екраном, який був відкритий влітку 2020-го в київському ТРЦ Retroville, є маркет з касами самообслуговування та холодильники з морозивом Cinemato — Delo.ua).

Другий напрямок – збільшуємо альтернативний контент: показуємо спорт, original voice (контент мовою оригіналу), театральні вистави.

Другий напрямок: збільшуємо альтернативний контент: показуємо спорт, original voice (контент мовою оригіналу), театральні вистави.

А серіали намагалися показувати?

— У нас був перший такий кейс із Козаками (серіалом телеканалу ICTV). Це не було комерційно успішним, але й не було такого завдання, ми просто хотіли підтримати хороший серіал.

Продовжуємо тестувати оренду простору кінотеатрів для проведення різноманітних заходів: спортивних, інтелектуальних, комп'ютерних ігор, днів народження. Наразі ведемо переговори з "Альтспортом" - хлопцями, які займаються кіберспортом. Поки що там не очевидна складова комерційного успіху, але бачимо потенціал і напрацьовуємо продукт.

Минулого року питала, чи є у планах створення ОТТ-платформи, і тоді ви сказали, що ні. Можливо, плани змінились?

Щоб займатися цим бізнесом, потрібна унікальна стратегія, яка дає розуміння, чому ви будете успішнішими Netflex або Disney+, куди інвестують сотні мільйонів доларів щороку.

Ми плануємо вихід у онлайн-простір, але це не буде класична комерційна платформа. Робитимемо платформу для популяризації українського кіно, де кінокритики оцінюватимуть фільми. Це буде сигментований конкретний продукт, так зване розумне кіно – артхаус, український контент.

Готові до локдауну?

— Нині все вже менш стресове, бо є антикризовий план, у якому живемо вже півтора роки, більш прагматично моделюємо ситуацію з погляду фінансів та процесів.

Розглядаєте варіант пускати глядачів на сеанс щодо пред'явлення сертифіката про щеплення від ковіда?

Якщо буде ухвалено таке рішення на рівні держави, тоді так.

Розмовляла Олена Гладських, спеціально для Delo.ua