- Категорія
- Енергетика
- Дата публікації
- Змінити мову
- Читать на русском
Енергетична криза. Як місцева влада збирається стримувати зростання цін на опалення
Цього опалювального сезону теплокомуненерго працюватимуть в умовах скасування спецзобов'язань на постачання газу. Об'єктивно тарифи на опалення та гарячу воду у платіжках мешканців багатоквартирних будинків мають зростати.
Україна дедалі ближче до опалювального сезону. Цього року він пройде за дуже непростих умов для країни. З одного боку, у світі зростають ціни на газ, і вони, цілком імовірно, зростуть і в Україні, з іншого — влада, навчена гірким досвідом досить різкої реакції населення на зростання тарифів після запровадження ринку газу, вирішила стримувати підвищення тарифів.
В уряді заявляють, що їм частково вдалося розробити сценарії зі стримування зростання цін на газ та електроенергію.
У першому випадку домогосподарства будуть захищені від волатильності на світовому ринку "річним газовим продуктом", а найбільші гравці в сегменті поставок газу для населення "Нафтогаз" та "Є Енергія" ще навесні поділили ринок, уклавши угоду . У другому випадку стабільність тарифів на електроенергію українським сім'ям забезпечить бізнес , за рахунок якого напередодні 30-ї річниці незалежності ціни на електроенергію навіть знизили для деяких громадян.
Єдиною білою плямою у загальній картині підготовки до опалювального сезону є тарифи на центральне опалення та гарячу воду. Наприкінці травня уряд скасував спецзобов'язання для теплокомуненерго і тепер встановлювати тарифи уповноважені органи місцевого самоврядування. При цьому в Кабміні все ж таки не хочуть збільшення рахунків у платіжках за опалення і ведуть активні переговори з місцевими органами влади з цього питання.
"Перед нами стоїть чітке завдання — своєчасний старт опалювального сезону, але при цьому суми у платіжках не повинні збільшуватися. Держава підтримуватиме органи місцевого самоврядування. Щоб знайти рішення, які задовольнять усі сторони процесу, у Мінрегіоні вже провели кілька нарад із керівниками органів місцевого самоврядування . Необхідно спільно шукати компроміси та планувати подальші кроки. Підхід до кожного міста буде індивідуальним", - сказав на спільній нараді міністр розвитку громад та територій Олексій Чернишов.
Можна стверджувати: влада вирішила утримати тарифи і в цьому сегменті. Однак, як уже було сказано, після скасування спецзобов'язань відповідальність за тарифи на опалення лежить на місцевій владі. Наразі взаємини "Нафтогазу" та підприємств теплокомуненерго досить непрості: за час дії спецзобов'язань ТКЕ заборгували "Нафтогазу" 56,7 млрд грн. Закон №3508-д, який передбачає реструктуризацію цієї заборгованості, вже ухвалено та підписано . Сама реструктуризація ще продовжується.
Delo.ua вирішило розібратися, чи вдасться місцевій владі утримати тарифи на централізоване опалення і за чий рахунок можна це зробити.
Низькі ціни та непрості умови
Головною зброєю, якою влада намагається утримати зростання цін на газ, став "Нафтогаз". Як і у випадку з "Є Енергією", НАК запропонувала ТКЕ особливі умови на постачання газу. Зокрема, "Нафтогаз трейдинг", дочірнє підприємство "Нафтогазу", запропонував підприємствам ТКЕ та ОСББ укласти трирічні угоди на постачання газу за довгостроковою ринковою ціною. Ціна газу на перший рік становить 7,42 грн. за куб. м. (з 1 червня 2021 року по 31 травня 2022 року, з ПДВ, без урахування тарифу оператора газотранспортної системи).
При цьому у "Нафтогазі" зазначають, що ТКЕ не поспішають домовлятися на вигідних умовах. Так, станом на 26 серпня трирічні угоди уклали лише 493 підприємства, а це приблизно 45% тих теплокомуненерго, яким НАК постачала газ у попередньому опалювальному сезоні.
У свою чергу у міжгалузевій асоціації з розвитку систем теплопостачання "Укртеплокомуненерго" називають умови "Нафтогазу" не паритетними та дискримінаційними та впевнені, що вимоги у контрактах газового гіганта нівелюють антикризовий ефект від реструктуризації заборгованості.
"Йдеться про вимоги авансових платежів за газ для виробництва тепла для централізованого опалення та гарячого водопостачання, які ТКЕ не можуть забезпечити, оскільки споживачі розраховуються за тепло після надання послуги, про надмірні штрафи та пені, які застосовує НАК навіть у тих випадках, коли борги ТКЕ сформувалися внаслідок затримки державної компенсації різниці в тарифах, про безакцептне списання коштів ТКЕ на користь "Нафтогазу", - зазначають в "Укртеплокомуненерго".
Для подолання кризи асоціація пропонує дозволити їй купувати газ українського видобутку безпосередньо в "Укргазвидобування", минаючи "Нафтогаз" та його дочірні підприємства, за ціною не вищою за 4 тис. грн за 1 тис. куб. м. Так можна буде знизити вартість теплової енергії вдвічі, забезпечити повну оплату ТКЕ за газ та утримати тарифи. Також в асоціації пропонують ввести мораторій на відключення ТКЕ від газу під час опалювального сезону, розробити механізм автоматичної корекції тарифів за зміни цін на енергоносії та низку інших заходів.
Голова правління Харківської ТЕЦ-5 Олександр Мінкович у коментарі Delo.ua зазначив, що умови "Нафтогазу" для тепловиків справді непрості: "ТЕЦ має два шляхи: укладати обов'язкову угоду на списання боргів або надавати фінансові гарантії на постачання газу. Тим часом вартість газу стрімко На вересень 2021-го "Нафтогаз Трейдинг" пропонує контрагентам комерційну ціну у розмірі 17,3 тис. грн за 1 тис. куб. м газу".
Він пояснив, що газ, який "Нафтогаз" постачає ТКЕ, можна поділити на дві складові: перша – фіксований обсяг за ціною 7,42 грн/куб. м (покриває приблизно 25% потреб ТКЕ), друга та основна — ціна становить близько 17,3 тис. грн за 1 тис. куб. м (становить 75% потреб ТКЕ).
При цьому він зазначає, що тарифи на опалення не зможуть довго залишатися на одному рівні, коли ціна на газ, швидше за все, зросте: "Поки що ситуацію контролює центральна влада. Надалі тарифи на опалення відрізнятимуться, залежно від розгалуженості системи теплопостачання. Більше кількість споживачів означає нижчі тарифи. Для міст, де працюють ТЕЦ, отже діють системи когенерації, встановлять нижчі тарифи".
Варто згадати ситуацію, коли постачальник тепла у Києві "Київтеплоенерго", посилаючись на рішення АМКУ, провів перерахунок платежів за минулий опалювальний сезон. У рекомендаціях антимонопольного комітету було сказано, що "Київтеплоенего" має змінити методику розрахунку тарифів, щоб уникнути обмеження інтересів споживачів та додаткових витрат для них.
"Київтеплоенерго" замінило методику розподілу обсягів комунальних послуг у житлових будинках №315, яку затвердили у 2019 році, на методику №359, яку затвердили ще 2006-го та яка юридично та технічно застаріла. Підприємство провело відповідно до старої методики перерахунки за попередні опалювальні сезони, і киянам почали надходити додаткові платіжки за опалення. В одному з київських будинків мешканцям нарахували додатково майже 160 тис. грн. за попередні опалювальні сезони.
Примітно, що "Київтеплоенерго" позивається до "Укргазвидобування" через те, що той відмовився постачати йому дешевий газ українського видобутку за хорошою ціною в обхід "Нафтогазу".
За все заплатять міста?
Директор спеціальних програм НТЦ "Психея" Геннадій Рябцев каже, що поки що складно спрогнозувати, якими будуть тарифи на опалення. Повноваження щодо затвердження тарифів на опалення та гарячу воду передані на місця, тому тарифи залежатимуть від того, які можливості та бюджети у відповідних органів місцевого самоврядування.
"У містах на заході країни вже оголосили, що тарифи зростуть на 50% і більше. А в Києві розглядається питання щодо формального зниження тарифів на централізоване опалення для населення, але складно сказати, яким буде зниження і чи буде взагалі, з огляду на досить хитку позицію глави КМДА У всякому разі кілька тижнів тому було оприлюднено розрахунки "Київтеплоенерго", за якими розглядалося зниження тарифів для населення при одночасному їх збільшенні для підприємств, установ та організацій. Вони субсидуватимуться з міського бюджету, оскільки інших можливостей на місцях немає", - каже експерт.
У свою чергу співголова Фонду енергетичних стратегій Дмитро Марунич зазначає, що не підвищити тарифи на тепло цього опалювального сезону буде практично неможливо.
"Закон №3508-д уже підписано, але на практиці він ще не виконується і борги ТКЕ ще не списали. Крім того, якщо минулого року закупівельна ціна на газ була 5,8 грн/куб. м, то зараз 7,4 грн /куб. м. Як у таких реаліях можна не підвищити тарифи на тепло? Це нерозв'язне завдання, так що тарифи доведеться підвищувати", - говорить Марунич.
На його думку, тарифи мають зрости на 30-50%. При цьому субсидування населення за рахунок комунальних підприємств та промисловості ні до чого доброго не приведе: "Я не впевнений, що в міських бюджетах будуть ці гроші. Таке субсидування може призвести до нових боргів. А ТКЕ, мабуть, знову будуть крайніми: їм недоплачуватимуть і вони не зможуть розрахуватися з "Нафтогазом" за газ. Це замкнене коло".
Варто додати, що 1 вересня Кабмін вирішив, що верифікацією та аналізом боргів на газовому ринку займатимуться особливі територіальні комісії. До того ж у вересні в парламенті має бути зареєстрований законопроект, який передбачає зміни до бюджету для компенсації різниці у тарифах, що й призвело до боргів.
Таким чином, до початку опалювального сезону центральна влада може зробити свою частину роботи з врегулювання ситуації із заборгованістю підприємств ТКЕ, а повноваження встановлювати тарифи на опалення будуть передані місцевій владі. Ці місцева влада не завжди лояльна до влади центральної, яка має абсолютно різні можливості й апетити. Тому не виключено, що тарифна політика місцевої влади стане одним із факторів, що визначає комфорт життя в українських містах.
Степан Крока, спеціально для Delo.u a