НБУ курс:

USD

41,25

--0,08

EUR

43,56

--0,13

Готівковий курс:

USD

41,65

41,58

EUR

44,12

43,95

Через недбалість чиновників простоюють судна в портах Одеси: аграрії та бюджет зазнають мільйонних збитків

порт, судна
Експортери зерна скаржаться на безпідставну затримку суден у портах Одеси. Фото: пресслужба Мінінфраструктури

В  портах Великої Одеси безпідставно затримують судна, завантажені зерном на експорт, внаслідок чого аграрії несуть мільйонні збитки, а державний бюджет України недоотримує кошти.

Відкрийте нові горизонти для вашого бізнесу: стратегії зростання від ПриватБанку, Atmosfera, ALVIVA GROUP, Bunny Academy та понад 90 лідерів галузі.
12 грудня на GET Business Festival дізнайтесь, як оптимізувати комунікації, впроваджувати ІТ-рішення та залучати інвестиції для зростання бізнесу.
Забронювати участь

Про це повідомляє Українська зернова асоціація з посиланням на повідомлення учасників ринку зерна.

За даними УЗА, кожен день затримки завантажених зерном суден в портах призводить до збитків на рівні $1-1,5 на тонні продукції на день.

Якщо взяти для прикладу судно Handysize тоннажністю 50 000 т, то втрати для експортера через затримку судна в порту коштують $50-75 тис. на день, які експортер вимушений виплачувати судновласнику", - підкреслили в УЗА.

Окрім того, зростають витрати на страхування таких суден через перебування в українських портах.

"В умовах, коли експорт зерна та агропродукції забезпечує левову частку власних валютних надходжень країни та забезпечує значну частину збору податків до державного бюджету, які власне Україна може витрачати на військові потреби, необґрунтована затримка суден в портах є злочином, який завдає збитків не тільки українським аграріям, але й державному бюджету, а відтак зменшує кошти на військові видатки", - переконані в УЗА.

Там додають, що такі затримки суден в портах жодним чином не пов’язані з погодними умовами чи навігацією.

"Закликаємо уряд втрутитись в ситуацію, спричинену посадовцями на регіональному рівні, припинити свавільну затримку суден та якнайшвидше розблокувати зерновий експорт", - наголосили в УЗА.

Нагадаємо, Одеська обласна військова адміністрація постановила, що відтепер завантаження суден (барж) відбуватиметься виключно за умови проведення попереднього аналізу законності походження зерна.

У такий спосіб місцева влада хоче посилити дисципліну, облік та звітність у сфері зовнішньоекономічної діяльності.

Судноплавство у Чорному морі

У липні Росія вийшла з "зернової угоди", яка дозволяла Україні безпечно транспортувати сільгосппродукції через три порти в Одеській області.

Україна у відповідь створила тимчасовий «гуманітарний коридор» для вантажних суден, які рухаються до або з морських портів України. При цьому, військові повідомляють, що протягом маршрутів зберігається мінна небезпека та загроза обстрілів з боку Російської Федерації. 

16 серпня 2023 року перше судно скористалося тимчасовим коридором для торговельних суден до та з портів  Одеси. Першим був контейнеровоз Joseph Schulte під прапором Гонконгу. Другим судном, яке вийшло з порту Одеси після виходу Росії з "зернової угоди", став Primus.

За останні кілька тижнів десятки кораблів дісталися до основних українських портів Чорного моря без інцидентів, ігноруючи погрози Росії атакувати судна в цьому районі. Це свідчить про те, що смілива ставка України на створення власного торговельного маршруту після зупинки "зернового коридору", погодженого з Росією, виправдалася. Загалом, коридором скористувалися 57 суден в обидві сторони.

Міністр розвитку громад, територій та інфраструктури Олександр Кубраков повідомив, що після виходу РФ із зернової угоди країна-агресорка здійснила 17 масованих атак по українських портах. Їхній експортний потенціал знизився на 40%.