НБУ курс:

USD

41,25

--0,08

EUR

43,56

--0,13

Готівковий курс:

USD

41,65

41,58

EUR

44,12

43,95

"Нас цікавить весь світ": європейський досвід мережі Lviv Croissants, яка двічі відкривалася в Польщі

"Нас цікавить весь світ": європейський досвід мережі Lviv Croissants, яка двічі відкривалася в Польщі

Українська мережа закладів громадського харчування "Львівські круасани" (Lviv Croissants) береться знову підкорювати світові ринки. Першою на шляху експансії стала Польща, до кінця 2023 року заплановано відкриття закладів ще в двох країнах. Компанія вже мала досвід виходу на польський ринок в 2018 році, але тоді перший млинець вийшов нанівець. В Lviv Croissants використали здобутий досвід і успішно стартували вдруге. В мережі готові відверто розповідати про свої помилки, ділитися досвідом та вже мають, що розказати про перші успіхи і нові плани.

Відкрийте нові горизонти для вашого бізнесу: стратегії зростання від ПриватБанку, Atmosfera, ALVIVA GROUP, Bunny Academy та понад 90 лідерів галузі.
12 грудня на GET Business Festival дізнайтесь, як оптимізувати комунікації, впроваджувати ІТ-рішення та залучати інвестиції для зростання бізнесу.
Забронювати участь

Спроба номер один: невдала

Перш ніж відкривати бізнес, ознайомтеся з діючим законодавством, що регулює діяльність у відповідній сфері.

Співвласник "Львівських круасанів" Євген Галицький розповів, що першого разу команда Lviv Croissants зробила багато помилок. Один з найбільших прорахунків був у тому, що мережа вийшла на польський ринок не як Lviv Croissants, а як Grand Croissants. Вже пізніше стало зрозуміло, що сила — в бренді, над ним треба працювати, особливо, якщо є мета відкривати нові країни.

В польському законодавстві є свої цікаві нюанси, і на них треба звертати увагу в першу чергу. Для прикладу: якщо заклад знаходиться в житловому будинку, то для встановлення кондиціонеру, або для отримання ліцензії на продаж алкоголю потрібна згода мешканців.

"Ми вибрали приміщення в житловому будинку. У власника приміщення були не дуже хороші відносини з мешканцями будинку — вони не надали нам дозвіл на встановлення кондиціонеру. І можете собі уявити: літо, спека, на вулиці більше 30°C. В приміщенні — процес випікання, а ми не маємо кондиціонера. В нас була така спека, що люди просто заходили і відразу виходили — ніхто нічого не хотів купляти. Так що помилок було багато".

Євген Галицький
Євген Галицький Співвласник Lviv Croissants

Крім того, у договорі варто чітко вказати, які ремонті роботи має виконати орендар, а які орендодавець. Загальне правило, яке випливає з Цивільного кодексу Польщі, передбачає, що незначні витрати, які несе орендар приміщення, включають, зокрема:

  • дрібний ремонт підлоги, дверей та вікон;
  • фарбування стін, підлоги та внутрішньої сторони вхідних дверей; 
  • дрібний ремонт установок і технічних пристроїв, що забезпечують електропостачання, опалення, водовідвід тощо.

В договорі оренди важливо прямо вказати, що приміщення буде використовуватися для ведення певного виду господарської діяльності. Інакше, згідно з польським законодавством, орендодавець зможе розірвати договір з негативними наслідками для орендаря.

В договорі оренди обов'язково потрібно вказати розмір kaucja (застави), щоб мати гарантію, що власник поверне гроші після завершення оренди.

Ще одна важлива річ, на яку Євген Галицький звернув увагу, — заздалегідь потурбуватися про постачання та якість продукції. Тоді, в 2018-му, команда Lviv Croissants розраховувала швидко знайти пекарню-аутсорсера на місці, надати рецептури та стабільно отримувати якісну продукцію. Але вийшло все навпаки — кожного разу круасани були різні за якістю, смаком тощо.

Lviv Croissants доставляють заморожену продукцію до Польщі з України. Фото: Delo.ua

"Тому зараз, виходячи  вдруге на польський ринок, одним з наших першочергових завдань було налагодити постачання круасанів з нашого власного виробництва у Львові. Для того, щоб круасани були однакові всюди, як у Львові, в Києві, так і в Варшаві, Вроцлаві та інших містах, тому що це є нашим головним продуктом, і він має бути однаково якісним всюди", — підсумував бізнесмен.

Правила гри мають значення

На спеціалізованих виставках можна знайти партнерів та великих клієнтів, адже вони орієнтовані на відвідувачів-фахівців у конкретній області.

Так як компанія також працює за системою франчайзингу, команда Lviv Croissants заздалегідь оцінювала різні ринки для експансії шляхом відвідування світових франчайзингових виставок. Таким чином компанія представляла себе і дізнавалася місцеві правила гри.

"Географія таких запитів вражає: були і наші найближчі сусіди (Польща, країни Балтії, Чехія, Румунія), а також і Північна Америка, Середня Азія та Близький Схід. При чому це яскравий приклад популярності України як туристичного напрямку. Тому що здебільшого ці запити надсилали люди, навіть з Еміратів, Саудівської Аравії, Кувейту, Бахрейну, які були в Україні і зацікавилися, зокрема, нами", — зауважив Євген Галицький.

Великий успіх компанія отримала на франчайзинговій виставці у Варшаві, де більшість відвідувачів цілеспрямовано йшли до стенду Lviv Croissants. Тоді з'ясувалося, що саме в Польщі компанія вже має велику кількість не тільки поціновувачів круасанів, а й потенційних франчайзі.

Спроба номер два: під час війни

Для мережі 24 лютого стало каталізатором по виходу на новий ринок, адже до цього такі плани були, але в довготривалій перспективі.

"Початок повномасштабної війни з Росією. Ця подія якраз прискорила вихід на ринок Польщі. З однієї сторони в нас зменшилася кількість роботи в Україні, відповідно вивільнилися ресурси. І, по-друге, Польща була найкращим варіантом — це наш сусід, близький за розташуванням, схожий менталітет, схожі вподобання. І головне — наш бренд вже був відомий в Польщі, тому ми були впевнені у лояльності споживачів та у можливості швидкої розбудови мережі" — зазначає Євген Галицький.

За словами бізнесмена, тільки на підготовчі роботи до відкриття першого закладу в новій країні потрібно витратити від 6 до 12 місяців.

Водночас багато часу може зайняти переклад інструкцій та інших необхідних документів, розрахунок бізнес-моделі, зокрема, з урахуванням різниці в заробітних платах, закувільних цінах, оренді тощо, пошук локальних постачальників та організація логістики і багато іншого. Тому такі речі потрібно робити на початку підготовки до відкриття першого закладу.

Зареєструвати Spółka z o.o можна онлайн (S24). Для входу в особистий кабінет потрібно авторизуватися на сайті gov.pl, для цього, так само як для реєстрації Spółka z o.o в подальшому, потрібно мати PESEL та Profil Zaufany ePUAP або просто ePUAP. Далі потрібно підготувати umowa spółkiakt założycielskiego, номер REGON, податковий номер NIP. В залежності від роду діяльності, можуть знадобитися інші документи. 

Тому відкриття Spółka z o.o може бути складнішим, ніж здається — компанія рекомендує залучити юриста або фінансового консультанта для цього. Відкриття Spółka z o.o займає від 2 до 6 тижнів в залежності від регіону.

Щодо формування команди, то підприємці в Польщі можуть звернутися до рекрутингового агентства чи самостійно розміщувати оголошенням, зокрема, на olx.pl. У випаду з Lviv Croissants компанія має свій департамент, який займається пошуком персоналу для українських партнерів і, відповідно, його обв'язки розширили на Польщу.

Система налагоджена так, що департамент підбирає персонал, а франчайзі вже проводить лише фінальну співбесіду. Євген Галицький зазначає, що під час первинних співбесід відсіюється багато кандидатів і для франчайзі це було б більшим навантаженням.

У варшавському закладі Lviv Croissants працівники, які приймають замовлення, володіють українською, польською та англійською. Фото: Delo.ua

Як запускати бізнес на новому ринку без рекламних кампаній

За рахунок того, що в Польщі наразі знаходиться велика частка українців, а самі поляки також відвідували Україну, Lviv Croissants фактично не потрібно були запускати рекламну кампанію. Досить було вивісити певні оголошення про те, що заклад просто відкривається. 

Також з'ясувалося, що випадок з Анджеліною Джолі став рекламою, яку ніхто не запускав. Справа в тому, що багато ЗМІ, в тому числі закордонних, написали про це. Відповідно, навіть ті, хто ніколи не був в Україні, міг дізнатися про мережу з новин.

В Польщу Lviv Croissants зайшли зі слоганом "дякуємо полякам". В закладах каву з собою дають в паперових стаканчиках, де написані ці слова. Відвідувачі фотографують їх, виставляють в соціальні мережі — це і є найкраща рекламна кампанія.

Крім того, в день відкриття поблизу закладу ходить аніматор в костюмі круасана і роздає флаєри. Таку "ляльку", як називають її в команді мережі, переміщають від одного закладу до іншого.

Євген Галицький згадує одне з таких відкриттів: "Перше відкриття в Зґожельці — це заклад на фудкорті в ТЦ — там за півгодини до відкриття ми запустили цю "ляльку" з флаєрами ходити по торговому центру. Відкрився заклад і вже через 20 хвилин наш франчайзі каже: "ховайте ляльку, хай більше не ходить!". Такий натовп зібрався, всіх просто нереально швидко обслужити".

День X: як відкривалися у Варшаві

Європейці не такі консервативні, як може здатися. Дайте їм шанс і вони оцінять цікавинки та колорит.

Заклад розташований у центрі міста — на вулиці, де на кожному кроці — ресторани, кав'ярні, бари. Навіть вночі там завжди людно і світло немов удень. 

До відкриття у столиці мережа вже мала кілька закладів в менших містах, але саме в Варшаві подія стала знаковою. До відкриття у серці країни готувалися особливо ретельно, адже мали за ціль відкритися в обіцяний день. Даючи такі обіцянки, потрібно бути готовим до всього, зазначають в мережі.

Саме в день відкриття на вулиці Nowy Świat 37, де знаходиться заклад, були перепади напруги в електромережі. Через це в перші хвилини відкриття згоріла частина обладнання.

"Так завжди відбувається, коли тільки стартуєш. Ми тільки почали працювати, і тут сюрприз — відбулося замикання. Частина обладнання згоріла повністю — її неможливо було відремонтувати. Тому ми оперативно домовилися про поставку нового та викликали майстрів", — згадує адміністратор закладу у Варшаві. Вона додає, перший день відкриття — завжди найважчий, потрібно прораховувати всі можливі варіанти розвитку події та бути готовим.

У вихідні дні, щоб потрапити до закладу, потрібно трішки постояти в черзі. Адміністратор зазначає, що пекарня розміщена в туристичному місці — це, зокрема, збільшує трафік. Наразі Lviv Croissants відвідують 40% українців і 40% поляків, ще 20% — туристи з інших країн.

На дошці відгуків можна знайти листівки зі словами підтримки Україні від німців, британців, китайців тощо.

Дошка для побажань в Lviv Croissants у Варшаві. Фото: Delo.ua

Щодо уподобань європейського відвідувача, то з власного досвіду в Lviv Croissants помітили, що місцеві та туристи найбільше віддають перевагу саме солоним круасанам. Хоча ще донедавна ця випічка вважалася десертом. Також гості закладу часто обирають якісь незвичайні пропозиції, наприклад, круасан з оселедцем. Як виявилося, європейці люблять щось цікаве та незвичайне, тому залюбки готові купувати нові продукти.

Інформація для потенційних франчайзі

З'ясувалося, що в Польщі велика кількість потенційних франчайзі — це українці. Тому мережа Lviv Croissants вирішила залишила умови для франчайзингу такі самі, як в Україні:

  • паушальний внесок — 10 000 євро роялті;
  • 3% від виторгу;
  • інвестиції залежать від стану приміщення та від його готовності.

В Україні компанія має свої заклади та франчайзингові, в Польщі модель бізнесу буде такою ж самою.

"В Польщі прийшли до висновку, що крім продажу франшиз, ми також відкриємо декілька власних закладів. Другий варіант потрібен, бо нам треба мати доступ до всіх фінансових показників для розуміння ефективності бізнес -моделі, а також нам треба мати площадки для тестування певних змін в операційних процесах, технологічних рішеннях, нових продуктів, можливо, якісь нові підходи в роботі на іноземному ринку", — зауважив співвласник мережі.

Про плани на майбутнє

Не обмежуйте свої мрії. Беріть орієнтир на тих, хто досяг успіху у вашій сфері і намагайтеся перевершити їх досягнення.

До кінця цього 2023 року команда Lviv Croissants планує, що в Польщі будуть працювати 15-20 закладів мережі. В цьому році компанія також має намір сформувати офіс у Варшаві. Він буде операційним, де будуть регіональні менеджери і тренера-аудитори. Власник мережі зазначає, що, виходячи на новий ринок, важливо мати такий регіональний офіс в новій країні, щоб структурувати комунікаційні процеси з головним офісом.

Водночас компанія продовжує працювати над освоєнням нових ринків. Євген Галицький розповів, що до кінця цього року Lviv Croissants відкриються щонайменше ще у 2 країнах. Але, в яких саме, — мережа тримає в таємниці. Загалом український бізнес має амбіційні плани і може вийти на рівень, достатній для конкуренції з світовими гігантами.

"Нас цікавить весь світ. Макдональдс, Cтарбакс, інші бренди — це хороший приклад, який треба наслідувати", — підсумував співвласник української мережі Lviv Croissants.