Дефіцит сигарет зі смаком та стіки без реклами: "антитютюновий" закон запрацює вже через півроку

Дефіцит сигарет зі смаком та стіки без реклами: "антитютюновий" закон запрацює вже через півроку

"Антитабачний" законопроект №4358, за який давно боролися громадські діячі та деякі депутати Верховної Ради, ухвалили в середині грудня 2021 року. Його мета - посилити ринок тютюнових виробів, електронних сигарет і аксесуарів для нагрівання тютюну. Норми закону почнуть працювати поетапно. Delo.ua розповідає, які і коли, а також про те, як тютюнові компанії виборюють право рекламувати свою продукцію.

У середині грудня 2021 року Верховна Рада ухвалила у другому читанні "антитютюновий" законопроект - №4358 "Про внесення змін до деяких законів України щодо охорони здоров'я населення від шкідливого впливу тютюну". Вже наприкінці грудня його підписав голова Верховної Ради Руслан Стефанчук, а 6 січня – президент України Володимир Зеленський.

Стефанчук наголосив, що тепер в Україні "буде покінчено раз і назавжди" з рекламою електронних цигарок, які тривалий час не прирівнювалися до нас до тютюнових виробів. І додав, що з прийняттям закону завершується епоха ароматизованих цигарок, їх реклами, спонсорства та куріння у громадських місцях ТІЕН — IQOS, Glo та ін .

Що змінює закон і коли він набирає чинності

Усі норми закону почнуть працювати поетапно – через 6, 18 та 24 місяців з моменту його підписання Зеленським 6 січня 2022 року.

Через 6 місяців - у червні 2022 року:

  1. Продавцям електронних сигарет, ТІЕН, стіків для них, електронних пристроїв для куріння, а також тютюну та його замінників заборонять продавати їх особам віком до 18 років. Штраф за порушення цього – 1020 гривень. При повторному порушенні – 10 200 гривень;
  2. ТІЕН - IQOS, Glo та ін., а також електронні сигарети прирівнюють до звичайних, тому їх теж не можна буде курити в громадських місцях, таких як:
  • ліфти;
  • приміщення та території лікарень, поліклінік, шкіл, ВНЗ, спортзалів та ін.;
  • об'єкти культурного призначення, держустанови;
  • приміщення підприємств, установ та організацій усіх форм власності;
  • готелі, готелі, гуртожитки, хостели та ін.;
  • громадське харчування;
  • дитячі майданчики та місця загального користування житлових будинків;
  • підземні переходи;
  • громадський транспорт та його зупинки;
  • аеропорти, крім спеціально відведених при цьому місць у них.

Через 1,5 рокиу липні 2023 року:

  1. Заборонять продаж будь-яких міцних сигарет, у яких рівень викидів нікотину, смоли та монооксиду вуглецю в димі однієї сигарети перевищує 1 мг, 10 мг та 10 мг відповідно;
  2. Заборонять продаж сигарет та тютюну для самокруток, які містять смакові та ароматичні добавки у будь-яких компонентах, таких як фільтр, папір, упаковка, капсули. Або мають технічні характеристики, які змінюють запах або смак сигарет, тютюну для самокруток або інтенсивність диму. Але стіки для IQOS та GLO під цю заборону не потрапляють;
  3. Заборонять рекламу та стимулювання продажів тютюнових виробів, електронних сигарет та рідин до них. Зокрема, будь-яку рекламу, наприклад, на транспорті, у місцях масових заходів, інтернеті та соціальних мережах.

Через 2 роки - у січні 2024 року:

1. Розмір напису про шкоду куріння та фото його наслідків на обох сторонах сигаретної пачки збільшиться на 15% та займатиме 65% її площі. Крім того, МОЗ почне проводити щорічну ротацію цих попереджень.

2. На упаковках електронних сигарет, заправних контейнерах та рідин почнуть вказувати список усіх інгредієнтів - від вмісту нікотину у виробі до його дози при одноразовому використанні.

Цигарка без реклами: як намагаються пом'якшити рекламні обмеження законопроекту №4358

Навесні 2021 року Верховна Рада ухвалила у першому читанні законопроект № 4212 про внесення змін до статті 22 закону України "Про рекламу" щодо реклами електронних сигарет і рідин, що використовуються в електронних сигаретах. Автор законопроекту — депутат від "Слуги народу" Елла Рєпіна та низка інших "слуг", зокрема, голова Комітету Верховної Ради України з фінансів, податкової та митної політики Данило Гетманцев.

Деякі норми цього законопроекту суперечать тим, що прописані у законопроекті №4358. Перша суттєва відмінність: №4358 — комплексний закон, який вносить зміни одразу до двох інших: до закону України "Про заходи щодо запобігання та зменшення вживання тютюнових виробів та їх шкідливого впливу на здоров'я населення", а також до закону "Про рекламу". А законопроект №4212 вносить зміни лише до закону "Про рекламу".

Інфографіка: Сергій Дода/Delo.ua

Принципова різниця полягає також у тому, що закон №4358 забороняє будь-яку рекламу та стимулювання продажів тютюнових виробів, а також визначає список місць/спосіб, які не можна використовувати для цього.

У свою чергу, у законопроекті №4212 норма про заборону на всі види реклами відсутня. Отже, обмеження реклами тютюнових виробів у законопроекті №4212 значно слабші за ті, що передбачені законом №4358.

"Можна зробити висновок, що законопроект №4212 має більш "м'яке" регулювання у цьому аспекті", - підтвердив Delo.ua адвокат Максим Тютюнников.

Крім цього, законопроект №4358 повністю забороняє тютюновим компаніям спонсорство . Вони не зможуть робити внески в організацію подій або створення контенту для розміщення інформації про себе або своїх виробів. А законопроект №4212 таку можливість залишає , за винятком заходів для осіб молодших 18 років.

Також законопроект №4358 забороняє продаж, постачання або рекламу всіх нетютюнових товарів та послуг, на яких є напис, малюнок або будь-яке інше зображення, що асоціюється з виробником тютюнових виробів. А законопроект № 4212 дозволяє брендувати, наприклад, запальнички чи попільнички.

Таким чином, норми про рекламу у прийнятому законі №4358 містять набагато більше обмежень, ніж у проекті закону № 4212 . Тому якщо приймуть останній, реклама тютюнових виробів частково залишиться можливою.