Веб 3.0 не зупинити! Історія українців, які прямо зараз створюють Bloomia – гру на NFT

Веб 3.0 не зупинити! Історія українців, які прямо зараз створюють Bloomia – гру на NFT

NFT всюди. Twitter обіцяє NFT-аватари, Mercedes – колекцію на блокчейні, а найбільше інформаційне агентство Associated Press – цілий маркетплейс. Хоча найголосніше обговорюють NFT в індустрії комп'ютерних ігор. Боси великих студій, рядові розробники та гравці вже котрий місяць сперечаються про вплив нової технології на їхнє життя.

Знайшлося в цій дискусії місце і для українців: 22-річний киянин Максим Кучеренко зараз працює над грою, повністю побудованою на NFT-економіці. Він вірить у успіх і вважає, що наявність NFT буде критичною для ігор майбутнього. Проте його оптимізм поділяють далеко ще не все.

Щоб надалі не повертатися до змісту термінів, пояснимо їх на самому початку. Блокчейн, якщо говорити дуже просто, це база даних. Головна її особливість – децентралізація. Дані зберігаються одночасно на багатьох комп'ютерах, і будь-яка їх зміна, як стверджується, неможливо приховати від користувачів системи.

Токени - записи в цій базі даних. Абревіатура NFT розшифровується як non-fungible tokens, або незамінний (унікальний) токен. Найпростішим прикладом є гучна колекція картинок Bored Ape Yacht Club, де на кожному зображенні представлена мавпа з унікальним дизайном. Кожна з картинок – NFT, унікальний запис у блокчейні. Всі користувачі знають, хто має конкретну картинку. За бажання її можна скопіювати, але запис у блокчейні буде вже зовсім інший. З погляду NFT, це буде вже інша картинка. Відповідно, іншою буде і її вартість.

Восени 2021 року Максим Кучеренко став одним із переможців конкурсу "Мрії та кошмари", який організувала американська компанія Valve, розробник гри Counter-Strike: Global Offensive. Для конкурсу потрібно було створити унікальний вигляд внутрішньоігрової зброї. За свій дизайн Кучеренко та його напарник, колумбієць Себастьян Санчез отримали на двох $100 тисяч.

Максим згадує, що під час роботи над проектом цього конкурсу якось зустрівся з товаришем випити кави. Поговорили про нові технології, їх вплив на життя. Згадувався в бесіді та блокчейн. Пізніше юнак спробував уявити, як можна створити власний світ з унікальними мешканцями. Так народилася ідея гри Bloomia.

Це гра-симулятор вирощування та селекції вигаданих рослин. Головна її особливість – NFT. Вирощуючи свою рослину, гравець власноруч створює оригінальний токен, а в планах у розробників прив'язати всі ігрові об'єкти до блокчейну. При цьому для створення рослин у Bloomia використовується процедурна генерація і кожен може виростити свій сорт.

Наразі над грою працює п'ять осіб, а повноцінний запуск заплановано на четвертий квартал 2022 року. Поки що Кучеренко не готовий розкривати суму інвестицій у їхній продукт, але зазначає, що через необхідність розробити гру і додати до неї блокчейн бюджет може становити сотні тисяч доларів.

Я вірю в проект та бачу інтерес з боку аудиторії. Що стосується мого бачення майбутньої взаємодії блокчейна та геймдева, то це лише посилюватиметься. Web 3.0 не зупинити, а сам блокчейн в іграх може стати критичною функцією у майбутніх релізах багатьох студій

Максим Кучеренко
Максим Кучеренко один із творців NFT-ігри Bloomia

Розробка ігор - надприбуткове заняття, але тільки для 1% розробників

У середовищі розробників багато хто не підтримує його інтерес. За даними останнього звіту Game Developers Conference, 70% опитаних фахівців заявили, що не зацікавлені у впровадженні NFT або криптовалюти у ігри. Тільки 7% бачать у інструменті щось особливе.

Яскравим прикладом є ситуація навколо компанії Ubisoft. У грудні минулого року вона запустила бета-версію Quartz - власної NFT-платформи для придбання внутрішньоігрових предметів. Робилося це під прикриттям турботи про гравців, які матимуть змогу перепродати якісь предмети. Але в результаті Ubisoft засудили загалом усе: журналісти, гравці, навіть її співробітники. Компанію звинуватили в лицемірстві та банальному бажанні якнайбільше заробити.

Керівництво Ubisoft здаватися не планує. Віце-президент компанії Ніколя Пуар наголосив, що вони засмучені реакцією, але експерименти з NFT припиняти не збираються. Геймери просто не розуміють, що їм може дати вторинний цифровий ринок.

Дуара Пуара популярна серед топ-менеджменту ігрових компаній. Переконані в успіху NFT, наприклад президент японської компанії Square Enix Есуке Мацуда і боси корпорації Nintendo. Пояснити таку одностайність просто: вони бачать у NFT можливість заробити. Чи вийде це у них?

Розібратися нам допоміг співзасновник компанії Stan's Assets from KAPPS, senior-девелопер Станіслав Осипов. Він каже: "Можливо, це прозвучить дивно, але всього 1% зроблених ігор прибутковий. Фактично ніхто з розробників зараз не заробляє, максимум, на що вони можуть розраховувати, це вийти в нуль. Заробляють великі корпорації (Ubisoft, Square Enix), які створюють популярні ігри та знають, чого хоче ринок”.

Але чому розробка ігор така популярна? Тому що якраз для цього 1% компаній вона надприбуткова. Можна згадати Rovio, які зробили 50 ігор і нічого не заробили, але випустили Angry Birds та здобули неймовірний успіх. Саме за таким надприбутком люди і йдуть у геймдев. Скільки компаній може заробити на NFT? Я думаю, ще менше, ніж той 1%, який просто заробляє на іграх

Станіслав Йосипов
Станіслав Йосипов співзасновник Stan's Assets from KAPPS, senior-девелопер

Хоча не тільки можливість заробляти стане для багатьох перешкодою. Експерт виділяє ще мінімум два фактори. По-перше, політика цифрових магазинів, таких як App Store, Google Play Store чи PS Store. Їхнє завдання — використовувати свою платіжну систему, а не щось інше. Тому навряд ці компанії пропустять транзакції на криптовалюті.

По-друге, непросто буде залучити аудиторію до використання NFT. Всупереч немислимому хайпу навколо токена, що незамінний, більшість тих, хто грає в ігри, не дуже багато знають про цю технологію. Очевидно, що поява інструменту створить додатковий поріг входження, а значить, підвищиться вартість залучення користувача: щоб успішно ввести людину у світ гри, одночасно потрібно буде розповісти їй ще й про можливості токенів. Так, щоб його це не злякало.

"Я вважаю, що NFT та криптовалюта не стануть новими великими напрямками в геймдеві з кількох причин. Наприклад, гра Axie Infinity - популярний зараз проект, який використовує NFT. Її суть у тому, щоб заробляти коїни за перемогу. Але цінність цих коїнів обумовлена лише популярністю самої гри. На ринку їхня цінність невелика, адже нею користується невелика кількість гравців. Думаю, що генерувати гроші з повітря постійно не вийде. Це працює, поки є хайп", - говорить Осипов.

Руки держави до NFT поки що не дотяглися

Ще одне актуальне питання для майбутнього NFT в іграх – державний контроль. Осипов переконаний, що "дух" блокчейну якраз у тому, щоб усе працювало без будь-яких регуляцій. Експерт називає NFT гарною можливістю заявити про своє авторське право без залучення держструктур та без паперової тяганини. Тому навіть якщо у держави і виникне бажання запустити руки на цей ринок, але найближчим часом вони залишаться незадоволеними.

Хоча такі спроби будуть. Керуючий партнер компанії Icon.Partners В'ячеслав Устименко каже, що NFT — це новий клас активів, тому нормативно-правова база щодо нього у багатьох країнах лише розробляється. Наприклад, Люксембург класифікував NFT на три типи: фінансові інструменти, електронні гроші та інструменти колективного інвестування. Але ефективність такого рішення можна буде оцінити лише з часом.

Устименко нагадує, що законодавець Євросоюзу також перебуває у процесі підготовки пакету правил регулювання ринку криптографічних активів. У вересні 2020 року було випущено MiCA (Регулювання ринку криптоактивів), яке набуде чинності 2024 року. Воно визначає термін "криптоактив" як " цифрове надання вартості або прав, які можуть передаватися та зберігатися в електронному вигляді з використанням технології розподіленого реєстру або аналогічної технології". Більшість NFT підпадає під це визначення.

Але закон ще не наздогнав швидко зростаючі NFT. Важко спрогнозувати, коли буде остаточно сформульовано регулюючі рамки для цього ринку. Важливо, щоб у питаннях NFT закон передбачав адміністративні, технічні та фізичні вимоги для NFT-платформ. Серед них багатофакторна автентифікація для кращого захисту безпеки закритих ключів та даних доступу до облікових записів, контроль доступу споживачів та періодичні оцінки ризиків

В'ячеслав Устименко
В'ячеслав Устименко Керуючий партнер компанії Icon.Partners

Максима Кучеренка такі складнощі поки не лякають: до кінця березня він із партнерами працюватиме над створенням міцного ком'юніті навколо Bloomia в "Інстаграмі", "Твіттері" та "Дискорді". Потім – запуск маркетплейсу. Чи можна назвати киянина та його товаришів наївними чи їм більше підійде слово "мрійники"? Все залежить від гравців. А вони, якраз поки що з побоюванням дивляться на NFT. Одні досі відмовляються думати про розробку ігор як бізнес, який має приносити дохід. В інших у пам'яті ще нове введення мікротранзакцій в багатомільйонні ігрові блокбастери. Треті переконані, що блокчейн шкодить довкіллю. Але в будь-якому разі розробникам і гравцям поки доведеться звикнути до думки, що розмови про NFT найближчим часом продовжаться.