НБУ курс:

USD

41,83

+0,09

EUR

43,91

+0,11

Готівковий курс:

USD

42,08

42,05

EUR

44,40

44,25

Приватизувати націоналізоване: чи зможе ФДМУ продати конфісковану частку мережі Shell

Заправки та нафтобази
Причиною націоналізації мережі АЗС Shell в Україні стало те, що їх співвласником тривалий час був топменеджер російської державної компанії "Роснєфть". Ілюстрація: Delo.ua

Фонд держмайна хоче продати конфісковану частку мережі АЗС Shell. Проте це важко буде зробити поки глобальна компанія Shell вважає конфіскацію активів незаконною та судиться з українською владою. До того ж Арешт стосується не всієї мережі АЗС, а лише частини акцій компанії власника мережі. Тож щоб керувати компанією сторонам доведеться шукати компроміс.

Фонд державного майна у квітні отримав в управління 49% мережі автозаправних станцій Shell в Україні. Цю частку суд конфіскував за поданням Міністерства юстиції, через те, що мережа була пов’язана з російським олігархом та колишнім топменеджером “Роснєфті” Едуардом Худайнатовим. Невдовзі після передачі в управління в ФДМУ заявили про намір продати цей актив на відкритому аукціоні. А 22 травня голова ФДМУ Віталій Коваль заявив, що активом зацікавилися не лише українські, але й закордонні компанії. Проте він був би радий, якби арештовану частку викупила глобальна Shell.

Проте в глобальній Shell не погоджуються з арештом частки активів та продовжують судитися з українською владою за арештовані активи. І судова справа може затягнутися на роки.

Мережа Shell в Україні нараховує 131 АЗС. Нею керує компанія “Альянс Холдинг”, що була створена у 2007 році, як спільне підприємство між глобальною компанією Shell (51%) та "Альянс Ойл Україна" (49%). Перша взяла на себе управління мережею, а друга - ексклюзивне забезпечення її нафтопродуктами. Українська компанія “Альянс Холдинг” належить нідерландській Cicerone Holding, і основна суперечність в судах виникла щодо того, хто є власником цієї компанії.

За твердженням Міністерства юстиції та рішенням українських судів, російський олігарх Худайнатов володіє 100% акцій LLC “Independent Petroleum Company-Holdings”, котра повністю володіє компанією, IPS (Independent Petroleum Company) Holdings CY Limited. Остання повністю володіє компанією Daumier Investments Limited. Daumier Investments Limited є власником 100% Geltome Ltd, котра повністю володіє компанією Sauthonia Holdings Ltd, а та є власником 100% Todwick Holdings Ltd. А Todwick Holdings Ltd є власником 49% акцій Cicerone Holding. Володіння російським олігархом частки в компанії, яка опосередковано управляє мережею АЗС в Україні й стало підставою для арешту активів.

В Shell заперечують, що наразі Худайнатов володіє цим активом. У 2022 році Shell викупила частку партнера, але не публікувала жодних повідомлень з цього приводу, оскільки "не бачила в цьому необхідності".

Згідно з рішенням Палати з питань підприємництва Апеляційного суду Амстердама, 22 грудня 2022 року Shell та Cicerone уклали угоду, за якою Cicerone випустила для Shell 62,2 тисячі нових акцій загальною вартістю 12,7 мільйона доларів, в результаті чого частка Shell зросла з 51% до 71,03%, а іншого акціонера, представленого згаданою мальтійською Todwick Holdings, — впала з 49% до 28,97%. А 21 червня вже 2023 року суд дозволив випустити для Shell ще 1,57 мільйона акцій Cicerone, проти чого виступала Todwick. В результаті цього частка Shell зросла до 97,44%, а Todwick - впала до 2,56%.

В цих умовах арештована міноритарна частка, компанії, яка управляє мережею АЗС навряд чи може зацікавити глобальних західних гравців. Крім цього суди з глобальною компанією можуть змусити втриматись від торгів і українських інвесторів. 

З іншого боку — за час повномасштабної війни держава змогла напрацювати досвід управління активами, які конфіскували в підсанкційних росіян та колаборантів. В галузі видобутку та перероблення нафти, а також реалізації нафтопродуктів арештованими активами доволі успішно управляє державна компанія “Укрнафта”. Наразі ця компанія вже контролює до 700 АЗС на всій території України, а участь в управління українською преміуммережею Shell дало б можливість держхолдингу значно посилити свій вплив на ринку.

Проблемний актив

На думку директора консалтингової групи “А-95” Сергія Куюна, поспішати з викупом конфіскованої мережі АЗС точно ніхто не буде. З одного боку, в Україні триває повномасштабна війна і це утримуватиме від участі в торгах іноземні компанії, з іншого —  глобальна компанія Shell не визнає рішення щодо націоналізації та продовжує оскаржувати його в судах

Shell збирається судитися щодо цього рішення. Тож поки ця частка буде спірною ніхто цей актив не купить. Навіщо, якщо потім його доведеться повертати й суди з глобальною Shell можуть розтягнутися на роки? Крім того, поки в країні війна ніхто з західних компаній не буде сюди заходити. Треба дочекатися, коли ця частка буде в безпеці

Сергій Куюн
Сергій Куюн Директор консалтингової групи "А-95"

Він зазначає, що глобальна компанія Shell наразі є найбільш мотивованою щодо викупу конфіскованої частки в українському активі. Водночас бізнес може зацікавити й інші компанії, оскільки Shell є досить непоганим партнером з хорошими традиціями корпоративного управління. В конкурсі можуть взяти участь перед усім українські компанії. 

Разом з цим в українських реаліях мережа має доволі низьку прибутковість, оскільки прозорій компанії, що платить усі податки та продає куплене задорого якісне пальне, важко конкурувати з компаніями, які через оптимізацію податків можуть продавати таке ж пальне за ціною на 7 грн/л дешевше.

Єдина їхня перевага — міжнародний бренд. Система управління Shell дуже бюрократизована та неповоротка, тоді як український ринок швидкий та динамічний. Для прикладу, власнику невеликої мережі АЗС, щоб купити килимок на заправку достатньо просто подзвонити, а у Shell це займе рік. І такий стиль роботи в Україні призводить до втрати конкурентноздатності. Тому вони мало продають, дорого купують, мають високі затрати та невелику маржу. В податковій звітності в них невеликі прибутки. Це при тому, що останні два роки український ринок досить маржинальний та показує непогані результати. Тому я не виключаю, що компанія може взагалі вирішити піти з України

Сергій Куюн
Сергій Куюн Директор консалтингової групи "А-95"

Засновник групи компаній “Прайм” Дмитро Льоушкін, який зараз торгує пальним в гурті вважає, що Shell з високою ймовірністю викупить свій арештований актив в Україні. За словами бізнесмена, цінність цієї мережі полягає не стільки в прибутковості її АЗС, скільки в локаціях де ці АЗС розміщені.

В них багато об’єктів в містах, де дорога земля. Є АЗС і на трасах, але їх мало. Тож ця мережа перед усім цікава, як актив що керує цінними об’єктами нерухомості. Я думаю ці активи викупить сама глобальна компанія Shell, прямо чи опосередковано через інші компанії

Дмитро Льоушкін
Дмитро Льоушкін Засновник групи компаній "Прайм"

Можливі компроміси

Поки перспектива продажу частки Shell є досить віддаленою, ФДМУ нічого не робитиме в плані управління компанією. Хоча в Україні є схожий приклад, коли держава брала участь в управлінні націоналізованими та конфіскованими активами.

Одним з прикладів є “Укрнафта”, яку до повномасштабної війни контролював бізнесмен Ігор Коломойський. Восени 2022 його частку націоналізували та передали в управління Міноборони, а потім підприємство очолив новий менеджмент, якому вдалося досить ефективно налагодити роботу компанії. У 2024 “Укрнафті” передали в управління конфісковану у проросійського політика Віктора Медведчука мережу АЗС Glusco, та продовжують передавати в управління інші конфісковані активи паливного ритейлу, що загалом посилює позиції держави на паливному ринку. Тож не виключено, що на час невизначеності влада може піти тим самим шляхом і передати Укрнафті арештовані активи Shell. Але на відміну від Коломойського, який зараз в СІЗО, та Медведчука, якого виміняли на полонений військових, Shell — глобальна західна компанія з хорошою репутацією та не менш хорошими юристами. 

Аналітик консалтингової компанії “Нафторинок” Олександр Сіренко каже, що на час невизначеності щодо арештованих активів компанія Shell та українська влада могли б досягти компромісу: замість того щоб взяти арештовані активи в управління, “Укрнафта” могла б постачати туди пальне.

Мережа Shell отримає дешеве пальне, бо гуртові ціни “Укрнафти” є одними з найнижчих на ринку, а “Укрнафта” отримає гарантований збут на більш ніж 100 АЗС. Це була б досить вигідна для Shell угода, яка навіть дозволила б цій мережі переглянути цінову політику і перейти з преміуму в середній ціновий сегмент. В такому разі Shell може перетягнути до себе частину клієнтів ОККО та WOG і суттєво збільшити свої обсяги реалізації

Олександр Сіренко
Олександр Сіренко Аналітик консалтингової компанії "Нафторинок"

Експерт зауважує, що Фонд державного майна поки що не вмішується в управління мережею Shell в Україні, але ситуація може змінитися. І сценарій з управлінням “Укрнафти”, яка консолідувала управління конфіскованими АЗС є дуже ймовірний. Тому варіант з компромісом був би вигідним обом сторонам. 

З іншого боку, можливим є варіант, коли сторони за домовленістю просто розділять спірні активи. В такому випадку Shell збереже частину АЗС, а інша частина потрапить в управління ФДМУ і вже не буде обтяжена судами. В цьому випадку продаж таких активів може зацікавити не лише українські мережі АЗС, але й гравців на гуртовому ринку пального, які через посилення конкуренції все більше дивляться в бік власних мереж АЗС, що дозволить отримати гарантований збут.