- Категорія
- Транспорт
- Дата публікації
- Змінити мову
- Читать на русском
Держаудит підтвердив махінації з грошима на будівництво метро на Виноградар, через що воно здорожчало в 2,3 раза
Фахівці Державної аудиторської служби в результаті аудиту фінансової діяльності комунального підприємства "Київський метрополітен" дійшли висновку, що ситуація з недобудовою ділянки "зеленої" лінії до житлового масиву Виноградар стала результатом бізнес-схем недоброчесного підрядника в особі компанії "Київметробуд" та бездіяльності столичної влади.
Як у повідомленні відомства, аудитори встановили, що "Київметробуд", який у 2018-2019 роках отримав з бюджету авансові платежі у розмірі 2,59 мільярда гривень, використовував ці гроші не за призначенням та не освоїв у терміни, визначені договором.
Держаудитслужба нагадує, що замість того, щоб продовжувати будівництво Сирецько-Печерської лінії, підрядник розмістив частину перерахованих від метрополітену коштів на депозитах. Зокрема, у 2019 році "Київметробуд" поклав 1,7 мільярда гривень на рахунки в Укргазбанку.
Крім того, протягом 2018-2019 років бюджетні кошти скеровувались на оплату різних аудиторських, юридичних, консультаційних послуг, страхування фінансових ризиків, надання безвідсоткової поворотної фінансової допомоги іншій юридичній особі тощо.
Підписуйтеся на YouTube-канал delo.uaПри цьому на саме будівництво метро гроші майже не йшли, що не завадило "Київському метрополітену" у грудні 2019 року перерахувати підряднику додатково ще 1,41 мільярда гривень. Втім, освоєно з них було лише 44,1 мільйона. В результаті майже 4 мільярда гривень перетворилися у прострочену заборгованість.
У відомстві вказують, що внаслідок описаної ситуації відновлення будівництва обійдеться бюджету вже більш ніж удвічі дорожче, оскільки за результатами перерахунку показників вартості робіт кошторис за шість останніх років (з 2018 до 2024) збільшився на майже 8 мільярдів гривень. Також треба врахувати й додаткові витрати на коригування проєкту будівництва, яке обійдеться бюджету ще у 69,4 мільйона гривень.
Хроніка скандалу з (не)будівництвом метро на Виноградар
Нагадаємо, що у листопаді 2018 року столичне метро за результатами тендеру уклало договір з "Київметробудом" на 5,98 мільярда гривень з будівництва продовження Сирецько-Печерської лінії метро на житловий масив Виноградар з електродепо, двома станціями ("Мостицька" та "Проспект Правди") та дільницею вилочного відгалуження в бік станції "Виноградар" (І черга будівництва). Проект мав бути реалізованим до вересня 2021 року, однак цього не сталося.
Трохи більше року потому, в грудні 2019 року, акціонери "Київметробуду" вирішили достроково змінити наглядову раду компанії. Після цього у січні 2020 року новим головою наглядової ради було оголошено, що терміни завершення будівельних робіт переносяться на рік.
Тоді ж Печерський районний суд Києва наклав арешт на рахунки "Київметробуду" та його підрозділів: виявилося, що правоохоронці розслідують справу про ймовірне шахрайське заволодіння бюджетними грошима посадовими особами компанії.
У лютому 2020 року в справі про цю схему у підрозділах "Київметробуду" та відділеннях державного Укргазбанку пройшли обшуки, зокрема заявлялося про безпідставне розміщення на депозитних рахунках 1,7 мільярда гривень, виділених на будівництво метро на Виноградар.
При цьому мер Києва Віталій Кличко і в грудні 2020 року продовжував запевняти, що дві нові станції на "зеленій" лінії метро відкриють до кінця 2021 року, і навіть у червні 2021 року обіцяв вчасне відкриття хоча б однієї зі станцій нової ділянки.
Наприкінці жовтня того року Кличко повідомив, що Господарський суд Києва дозволив "Київметробуду" продовжити завершення будівництва метро на Виноградар до кінця 2022 року.
В грудні 2022 року було повідомлено, що поліція виявила факт імовірного заволодіння та легалізації 530 мільйонів гривень бюджетних коштів, виділених на будівництво метро на Виноградар. 22 грудня поліцейські провели майже 30 обшуків за адресами фігурантів. В лютому вже 2023 року було повідомлено про поновлення будівельних робіт, які, однак, досі залишаються не завершеними.
В жовтні ж у Києві було проведено ще 14 обшуків у справі про розтрату коштів, виділених на будівництво метро на Виноградар, зокрема у приміщеннях "Київметробуду", підрядних організаціях, експертній установі, а також в помешканнях причетних осіб.
Зрештою в грудні "Київський метрополітен" розірвав договір з "Київметробудом"через зрив термінів будівництва. Переможцем на новому тендері в липні цього року стала компанія "Автострада". В серпні метро уклало з нею договір на будівництво метро на Виноградар вартістю вже 13,78 мільярда гривень, тобто в 2,3 рази більшою за минулий кошторис. Термін виконання робіт має скласти 2,5 роки.