E-послуги: крок назустріч бізнесу

29 липня 2019 року Президент України підписав Указ № 558/2019 "Про деякі заходи щодо поліпшення доступу фізичних та юридичних осіб до електронних послуг"

Метою цього указу є запровадження єдиного державного веб-порталу електронних послуг, який буде доступним, зокрема зі смартфона або планшета. Використання новітніх технологій для оптимізації надання послуг громадянам та бізнесу стає важливою вимогою для розвитку інформаційного суспільства. І начебто рухались в цьому напрямку.

Які сервіси маємо сьогодні:

➡️ Онлайн будинок юстиції ➡️ Кабінет електронних сервісів ➡️ Державний реєстр речових прав на нерухоме майно ➡️ Єдиний державний реєстр юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань ➡️ Єдиний державний портал адміністративних послуг, створений відповідно до Закону України "Про адміністративні послуги" та інше. Ідея поєднати всі ці сервіси в одному кабінеті, безумовно, корисна, але встановлені Указом строки викликають великі сумніви. Чи встигнуть, впроваджуючи єдиний кабінет, врахувати всі мінуси аби вийти на плюс.

Що викликає питання?

Відкритим залишається питання продовження роботи вказаних ресурсів та синхронізації даних у випадку їх паралельної роботи. Чи вдасться коректно синхронізувати роботу, за підрахунками радника Президента Михайла Федорова, 350 державних реєстрів — велике питання. І на цьому питанні може виникнути цілий бізнес. Якщо функціонуватиме виключно єдиний державний веб-портал електронних послуг, то, по-перше, його інтерфейс повинен бути максимально простим, щоб робота в ньому не викликала зайвих труднощів для користувачів. По-друге, зберігання і обробка великого обсягу даних в межах одного порталу може тягнути за собою небезпеку незаконного стороннього впливу. Зберігати яйця в одному кошику добре, коли кошик не дірявий.

Позитивні очікування

Запроваджені Указом зміни спрямовані на спрощення реєстраційних та дозвільних процедур для українського бізнесу. Єдиний державний веб-портал передбачатиме можливість створення юридичними та фізичними особами-підприємцями власного електронного кабінету, за допомогою якого можна буде звернутися до відповідного органу чи посадової особи та отримати інформацію про стан і результати розгляду свого звернення. Також єдиний веб-портал забезпечить можливість сплати адміністративних зборів, державного мита та інших обов'язкових платежів в режимі онлайн та автоматично надсилати документи, що підтверджують оплату, до відповідних суб'єктів. Це мінімізує затрати часу та коштів, пов'язаних з чергами та поштовими витратами. Наприклад, для реєстрації юридичної особи, зокрема ТОВ, що є однією з найпоширеніших послуг у сфері бізнесу, необхідно підготувати визначений законом пакет документів, після цього подати його державному реєстратору або нотаріусу, який виконує функції державного реєстратора. В середньому підготовка необхідних документів та реєстрація може зайняти кілька днів. Альтернатива сьогодні — це сервіс "Онлайн будинок юстиції". Він дозволяє безкоштовно подати документи для створення ТОВ. Все, що необхідно для цього зробити, це відповісти на декілька питань щодо найменування, адреси юридичної особи, засновників, розміру статутного капіталу тощо. Система автоматично сформує необхідні документи та направить до уповноваженого органу, а заявник матиме можливість в онлайн-режимі отримати інформацію про результати їх розгляду.

Державний реєстр чи реєстратори?

Безперечно в результаті повноцінної роботи онлайн-сервісу для державної реєстрації кількість звернень до державних реєстраторів скоротиться, проте така професія не зникне. Це пов'язано насамперед з тривалістю переходу від звичної процедури реєстрації до онлайн режиму, наявності в суб'єктів звернення електронного цифрового підпису, який дасть змогу ідентифікувати заявника. До того ж онлайн-система, як правило, розрахована на підготовку типових документів та не враховує окремих випадків, за яких виникає необхідність особистого звернення до уповноважених органів. Однак головна ідея створення єдиного державного веб-порталу — мінімізувати кількість звернень до органів державної влади та усунути необхідність подачі документів в паперовій формі має бути досягнена. До того ж проведення реєстраційних та дозвільних процедур в електронній формі дасть змогу знизити корупційні ризики. Дякую за допомогу у підготовці матеріалу юристу ЮФ TOTUM Тетяні Науменко.